12-10-2019: Zutendaal, een lange aanloop
De opkomst voor de rit van de C-groep was weer eens goed te noemen. Daarvoor een tien voor de tien starters. Na de pauze werd het zelfs een heel elftal, maar daarover straks meer. Ben nodigde ons uit om via een lange aanloopweg naar de pauzeplek, de dichte bossen op te zoeken om zodoende beter beschermd te zijn tegen de straffe wind. En niemand, Giel, Jan, George, Bert, Tine, Erna, Lei, Gène en Wim J, die zich hiertegen verzette. Integendeel, iedereen stond achter zijn keuze. En dat werd al gauw duidelijk toen wij de autowegbrug en het open stuk naar de Zuid-Willemsvaart voor de wielen kregen. De wind blies van alle kanten, maar zelden van de goede. Je moet er niet aan denken dat je dit gevecht gedurende de gehele rit moet voeren. Op het fietspad langs de Z-Wvaart met de wind in de rug ging het tempo dan ook direct de hoogte in. Bedankt Gène en Ben. Via Lanklaar werd al gauw de klim door het bos van Dilsen-Stokkem bereikt. Maar even daarvoor kwamen we een traag voortbewegende “Lauwrens” tegen. Niet dat onze voorzitter in zijn eentje op pad was en moeite had om vooruit te komen. Neen, het was een vrachtschip met de gelijk luidende naam, maar iets anders geschreven. Voor onze voorzitter moet de a ingeruild worden voor een o. Even was er nog discussie over de w, maar het is toch echt Louwrens. Toen de groep weer compleet was begon het ellenlange fietspad door de bossen tot in As. Geen wind hier, maar steeds alert zijn bij de gevaarlijke oversteken van de dwarswegen. Wij zouden niet de eersten zijn die…….. Bij het stationnetje As, na de oversteek van de drukke 730, lag de weg door Maasmechelen naar Elsloo uitnodigend te wachten, maar voor de koffie in Zutendaal moesten we echt naar rechts afbuigen. Dus maar weer de bossen induiken en onder aanvoering van Giel en Wim gaven wij onze rossen de sporen. Dat kon niet met alle kracht, want de intredende herfst maande ons tot voorzichtigheid. Bladeren, dennennaalden en takjes maakten soms het asfalt onzichtbaar. Opletten dus. Hoe dichter we Zutendaal naderden, hoe meer onze wegen gedeeld moesten worden met de echte rossen. Een heuse marathon was voor hen uitgezet, 42 kilometer met afsluitend nog een dressuurproef. Dat eerste gedeelte hadden wij er inmiddels ook opzitten, maar de proef bleef ons bespaard. Daarvoor in de plaats mochten we gebruik maken van het terras van De Kapelanij, een restaurant mede gerund door mensen met een beperking. Daarom moesten we ook even geduld hebben alvorens er iemand verscheen om onze bestelling op te nemen. Eigen reepjes en of boterhammen werden alvast gegeten, want na 50 km dreigde er misschien al een klein v.d. Poeltje, een hongerklopje. Al pratende bleek de maand oktober er een te zijn van een aantal verjaardagen in de C-groep. Om te voorkomen dat hun woonkamer gevuld wordt met bloemen of drank vermelden we geen namen. Na een mopje van Ben over een ezel, was de link gelegd naar Kerst en de kerststal. En geloof het of niet, ieder kreeg hierin een rol toebedeeld. Als U dus nog verlegen zit om een Jozef, een kindje, een herder of een engel in de kerstboom, melden bij de fietsers van zaterdag 12 oktober 2019. Een ezel en een os hebben we jammer genoeg niet in onze gelederen en voor de schaapjes op het droge moet U ook zelf zorgen. Toen we hadden afgerekend en buiten wachtten op de laatsten voegde zich een elfde rijder bij onze groep, Mart C, die in zijn eentje deze omgeving had bezocht. Uiteraard mocht hij tot ons en zijn genoegen de rit terug meefietsen. En dat genot zat hem, behalve in het gezelschap, zeker ook in de rugwind en de mooie lange stukken vanuit Gellik langs het kanaal tot in Uikhoven en Kotem. Als Ben en Gène niet af en toe hun benen hadden stil gehouden was er misschien een nieuw clubrecord gevestigd. Dat voor de snelste thuiskomst over 28 km. De teller tikte meer tegen de 35 dan tegen de 30 aan. Maar wij waren al dik tevreden met een mooie en veilige rit, het aangename gezelschap, de solidariteit onderling, de gesprekken onderweg en in de pauze, de uitblijvende regen en de nazit bij de Dikke Stein. Voor de statistiek: 78—23—207.
De route: https://connect.garmin.com/modern/activity/4149065619