22-11-2023: Drie keer scheepsrecht

Woensdag eindelijk weer eens een droge en zelfs zonnige dag in het vooruitzicht, dit trok 8 man aan de start voor de kerk: Frans, Ger en Ger, Piet en Piet, Jan, Joep en Henk. Vooraf op de groepsapp wat heen en weer over waarheen, aan de kerk werd het Thorn maar op de valreep opperde Jan nog Heioord achter Neeritter, bij de visvijvers. Met algemene stemmen akkoord, en Jan meteen aangewezen als kopman, want hij weet de weg, en nog wel zonder Garmin.

Ook Joep zocht de kop op werd afgelost door de oudste Piet, en ergens voorbij St Joost een kreet achter in de groep, Frans lekke band. Inmiddels was de ene Ger afgezwaaid voor z'n herstel. Met vereende krachten werd de klus geklaard, tot de jongere Piet bij opstappen ook een lekke tube melde. Oefening baart dit keer geen kunst, de band eraf was een hele klus, met drie bandenlichters lukt het. De oude Piet kreeg 'm met zijn knuisten er weer op. Maar het ventiel was net te kort voor de hoge velgen, verdorie! Frans was de reddende engel, met een ventielverlenger. Zie foto, let wel op, er zijn er ook waarbij je het binnenventieltje moet verwijderen !! Nog een weetje van Frans, het lijkt er op dat na gebruik van een CO2 patroon de band weer sneller leegloopt, blijkbaar glippen CO2 moleculen sneller door de butylrubber dan gewone lucht. Dus thuis effe leeglaten en weer oppompen. 

Henk neemt nu de kop over van Piet, Jan besluit de route naar de visvijvers in te korten om op tijd thuis te zijn, maar bij Ittervoort gaat het weer mis, een lekke tuub, de derde, dit keer is Joep de haas. Weer korten we de route in om de verloren tijd terug te winnen, en we strijken neer bij De Sjeiven Dörpel bij Aldeneik. Mooi op tijd weer terug in Aelse.

PS: einde rit bleek dat het tempo voor sommigen toch te hoog is geweest, tijdens de rit gaat het nog wel maar aan het einde lopen de benen vol. Pleidooi is om te sturen op een kilometertje minder.

De route: https://connect.garmin.com/modern/activity/12831049320

 

BBB BTI-97 ventielverlenger