25-05-2019: Vandaag een brug te ver

Vandaag maar een kort verslag van onze rit. Bert, Jean, Giel, Toos, Theo, Jan, Wim, Gène en Sjeng onder leiding van Ben, vóór de pauze naar Diepenbeek en daarna via Bokrijk terug. Dat betekent 43 km vóór en 58 km erna. Samen 101 km met een gemiddelde van iets meer dan 22 en een te verwaarlozen 270 hm.

Ofschoon dit laatste zwaar aanvoelt als je lichaam nog niet 100 % fit is. Petje af voor met name Gène en ook Sjeng die er weer voor de eerste keer bij waren. In Diepenbeek werd gepauzeerd bij de sporthal met als toepasselijke naam Knooppunt 100. Daar namen we plaats op het robuuste meubilair en werden we getrakteerd door Giel, die zijn 50-jarig huwelijksfeest vierde. Een schitterende mijlpaal voor Giel en Lianne. Proficiat, nog veel gelukkige en gezonde jaren samen en bedankt voor de traktatie. Hier zagen we ook hoe anders met kinderen in clubverband werd omgegaan. Een turnclubje van 8/9-jarigen werd streng toegesproken en moest opnieuw terugkomen toen ze niet netjes en in een rij kwamen aangelopen om aan hun buitenoefeningen te beginnen. Met beteuterde gezichtjes keerden zij om en stelden zich zonder iets te zeggen deze keer goed in twee rijen op. Voor ons was dit ook het moment om aan de tweede helft van onze rit te beginnen.

Hopelijk met een beter en duidelijker verloop en kennis van de route. Want tot nu toe mochten we “genieten“ van een chaotische rit. En dat veranderde na de pauze niet. Enkele voorbeelden ? Een verkeerde nummering op de fiets geplakt, afslagen gemist, niet geasfalteerde stukken erbij, weer eens stoppen en zoeken op de knooppuntenborden, een soort autoweg oprijden en een bord “Verboden voor fietsers” negeren, de ene keer fiets je door het water en dan over de hei, enz. enz. ..... Geen rekening gehouden dus met een brug die al langer afgebroken is. Met andere woorden, Ben had zijn dag niet en gaf aan dat wij maar iemand anders moesten zoeken als routeleider.

En dat doen we dus ook, maar wij willen wel iemand die aan de volgende voorwaarden voldoet:

  • hij\zij moet ervaring hebben als fietser en leider
  • moet kunnen omgaan met soms een moeilijke groep
  • moet ertegen kunnen als er een slechte opkomst is
  • moet zich terdege voorbereiden, liefst de route voorfietsen
  • een goede conditie hebben, want op kop rijden vraagt veel energie
  • heeft overwicht op de groep
  • hij\zij is flexibel, want een geplande rit kan niet goed vallen bij de deelnemers en dan moet je maar snel switchen naar een andere route
  • weet de juiste pauzeplekken te vinden en is op de hoogte van de openingstijden
  • is sociaal en blijft desnoods zelf bij de laatsten die het moeilijk hebben
  • houdt altijd het overzicht in de groep
  • spreekt verschillende talen, want wij rijden ook wel de landsgrenzen over
  • is de stimulerende persoon die er altijd is en meldt zich af als hij niet kan
  • moet bereid zijn om, met de liefhebbers daarvoor, de rit af te sluiten bij de Dikke Stein
  • naast het serieuze werk is hij ook in voor een grapje of meer
  • schotelt ons ook eens wat onbekendere stukken voor, zodat we niet indommelen met alweer dezelfde route
  • zal bij het Bestuur altijd een warm pleidooi houden voor onze groep en zodoende het beste voor ons regelen.

Nu ik dit profiel zo opschrijf en nog eens goed nalees komt steeds meer het besef dat er waarschijnlijk niemand zal opstaan om onze nieuwe routeleider te worden. Wie kan en wil aan deze voorwaarden voldoen ? Niemand toch ! Er is er maar eentje die deze kwaliteiten in zich heeft verenigd en dat is Ben. Beschouw dit stuk maar als een ode aan jou en wees er van overtuigd dat wij het enorm waarderen wat je allemaal belangeloos voor onze groep doet. En als er eens een mindere dag tussen zit, dan moet je altijd bedenken dat we uiteindelijk samen verantwoordelijk zijn. Doordat we hier en daar een knooppunt of klein weggetje gemist hebben kwamen we ook weer op onbekende en interessante routes uit. Bedankt Ben en tot woensdag !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Maak een Gratis Website met JouwWeb