Alpi 2016: Dwars door de Alpen

In 2012 hebben we met een vriendengroepje al fietsend de oversteek gemaakt van Kanne naar Como en in 2014 van Genève naar San Remo. Na de vorige keren van noord naar zuid gaan we dit keer meer dwars door de Alpen. Net als vorige keer lekker luxe, begeleid met een camper en chauffeur. In de camper zijn vier slaapplekken, dus drie man in een tentje.

Zaterdag, heenreis

Op 10 september vertrokken we met zeven man (zes fietsers en een chauffeur) met de camper in een ruk naar Bludenz, in Oostenrijk, bij de Bodensee. s' Avonds uit eten in de biergarten van de lokale brouwerij Fohrenburg, onder genot van heerlijk Weizenbier. Op een gegeven moment begint het hard te waaien en zitten we midden in een hoosbui, gelukkig onder overkapping. Lekker luxe laten we ons in taxi terug naar de camping brengen. Een goed begin.

DSC_0986.jpg       DSC_1000.jpg

Zondag, eerste dag, Bludenz naar Landeck over Silvretta

De eerste fietsdag, als bij afspraak waren Jan, Harold en Henk in het gele Duchenne-shirtje waarmee alles begonnen is.  Van Bludenz (587 m) over de Silvretta-Hochalpenstraße, na zo'n 30 bochten over 14 km uiteindelijk naar de top, de Bielerhöhe (2071 m). Een prachtige klim. Aan begin van de klim het ritueel, plasje, reepje, helm op het stuur. Ieder in eigen tempo omhoog, snel wordt helder hoe de verhoudingen liggen. Ga op reserve omhoog, loopt lekker, genieten van het landschap. Boven aangekomen is de rest daar al, ook Harry met de camper. Jasje aan, banaantje, genieten van de eerste klim. We zijn bij een stuwmeer, bouwketen en -kranen, een groot bouwproject. Blijkbaar valt er nog meer energie te halen uit de waterstromen hoog in de bergen, ze zijn volop bezig met o.a. boren van tunnels om het water uit de wijde omgeving naar het stuwmeer te loodsen, nieuwe grotere turbines, een immens project, kijk maar eens op de video. We dalen af, pauze in Galtür, met kaiserschmarn en een paar potten alcoholvrij Weizenbier. Verder afdalen naar Landeck. De kracht van het water zagen we met eigen ogen een paar km voor Landeck. Door de hoosbui van gisteravond was de rivier buiten de oevers getreden, parkeerplaats en loodsen onderspoeld en overstroomd. Een ravage, zie foto. Op de camping aangekomen duikt fietscollega en fervente kok Jochem meteen de caravan in en een half uur later zitten we aan stokbrood bestreken met knoflook en gedoopt in een bord met olijfolie en balsamico (antipasta) gevolgd door spaghetti met garnalen en pepertjes en pijnboompitten (primo) en heerlijk gegrilde moten tonijn met boontjes bestrooid met gebakken broodkruim (secundo). Hulde aan de kok en handlangers. We wanen ons al in Italië. Een rustig begin vandaag: 98 km en 1700 hm.

Hier het Garmin plaatje: https://connect.garmin.com/modern/activity/1365164260

P1060378.jpg  DSC_1016.jpg

14333679_1613579175601520_7589347291039459269_n.jpg  P1060461.jpg

Dag 2: Landeck naar Bolzano, via Timmelsjoch

Deze dag gaan we naar Italië en wel naar Bolzano. Op de grens de enige col van de dag, aan het einde van het Oetztal, de Timmelsjoch (2509 m). Een lange spectaculaire afdaling brengt ons naar het prachtige Merano om uiteindelijk over een mooi fietspad langs de Adige rivier in Bolzano (262 m) te geraken.

Onze routeleider beloofde een rustige afdaling langs de Inn tot aan het Oetztal.... Het was voor sommigen dan ook een verassing dat het al snel op-en-af ging langs de hellingen van het dalrand, stukken gravel, terwijl in de verte onder ons de verleidelijk vlakke hoofdweg langs de rivier slingerde. We verlaten de Inn en beginnen na Imst aan het Oetztal. Het gaat voortdurend omhoog, afwisselend vals plat en steiler. De cruisesnelheid ligt voor mij net te hoog, laat het dan lopen, eigen tempo, heb geleerd van vorige keer, het thuis beloofd om dit keer verstandig te zijn. Na 70 km pauze in Solden, Harry is er al en heeft een terras langs de rivier geclaimd. Komt als geroepen, koffie en gebak, bidons bijvullen. Het wordt een zware klim, ik grijp m'n kans, snel betalen, en voordat de rest zover is ben ik na een groet al weg, neem alvast wat voorsprong, geeft me rust. Meteen na Sölden gaat het al omhoog, stukje wat vlakker en vanaf Zwieselstein begint het echt, zoek m'n tempo, loopt lekker. Bij Obergurgl steekt onze jongeling Harold me voorbij, bij Hochgurgl pikt Martin me op, en twee bochten onder de top raak ik verzeild in een groepje schapen die op de weg was geraakt, en komt Henk B me nog voorbij. Na bijna 100 km de top, het Timmelsjoch. Boven staat Harry met de camper ons op te wachten, Jan en Jochem volgen snel. Het was intussen tegen half drie, de tijd dringt, daarom lunch in de camper, en vlot weer op de fiets voor de resterende schitterende 70 km afdaling via Merano en Bolzano. Een domper, de camping is vol, geen plek meer, balen. Googelen, de volgende ligt op 12 km in Leifers, zuidelijk van Bolzano. Rond zeven uur komen we aan, helaas te laat om nog te koken, uit eten bij de campingrestauratie. Een lange dag, totaal 180 km en 2500 hm.

Hier het Garmin plaatje: https://connect.garmin.com/modern/activity/1365165180 (tot aan de eerste gesloten camping)

IMG_3145-1.jpg  14344110_1614017585557679_4515741981649379364_n.jpg

Dag 3: Bolzano of Sella rondje

Het plan: de Sella ronde, door de Dolomieten, met de klim naar de Sellapass (2244 m), omlaag naar Canazei en vandaar de Karerpaß (1745 m), 130 km en 2300 hm.

Met nog drie zware dagen voor de boeg besluit ik een rustdag te nemen, heb het thuisfront beloofd om verstandig te zijn. Ook Jan en Jochem nemen een rustdag, de sterken van de groep, Martin - Harold en Henk B doen de Sella ronde. Wij nemen een herstelrondje door het Adige-dal en een "Wein" fietsroute door een naastgelegen dal. s' Avonds weer een geweldige maaltijd, risotto met kippenboutjes, sinaasappels als toetje. Vredig om de tafel, zwoele avond, glas wijn, filosofische discussies over de zin van het leven, donorregistratie, veilig voedsel, werken en leven. Morgen staat de Stelvio op het menu, geschikt moment om de meegebrachte kousjes met Italiaanse vlag uit te delen.

Hier het Garmin plaatje van ons herstelrondje: https://connect.garmin.com/modern/activity/1365165482

IMG_3106.jpg   IMG_3121.jpg

Dag 4: Merano naar Bormio, via Stelvio

Vandaag de Passo dello Stelvio of Stilfserjoch, de koninginnerit van de week. De benen waar mogelijk sparen voor de moeilijke dagen die nog gaan volgen, en dat kan door met de camper het stuk terug naar Merano te overbruggen. Martin en Harold voelen zich superbest en gaan alsnog met de fiets. Voorbij Merano hergroeperen, en weer tezamen verder. Eerst de Radwanderweg langs de Adige naar Prad. We slingeren tussen de appelboomgaarden, mooi vlak, vals plat en soms een klimmetje, soms een stukje gravel, goed te doen met de gewone fiets, een aanrader. In Prad pauzeren we om aan te spekken voor de klim. Vanaf hier beginnen de 48 haarspeldbochten naar de Stelvio (900 -> 2757 m).

Een schitterende klim, steeds weer zicht op de gletsjers van het Ortlermassief, die je bocht-voor-bocht wegwerkt. De klim loopt lekker, genieten van het landschap. Ik heb hier vroeger gletsjer- en huttentochten gemaakt, herken het gebied, op zoek naar herkenningspunten, hoog in de verte de Payer berghut op een rotspunt. Vanaf bocht 20 zie je in de verte de top liggen. "Genieten" van uitlaatgassen en rokende remvoeringen. Op de top staat de camper klaar, verzamelen, het resterende AV bier (Erdinger beweert dat alcoholvrij een aardige hersteldrank is) gaat eraan, en snel en erg mooi afdalen naar de camping in Valdisotto, onder Bormio (1225 m).

Hier het Garmin plaatje: https://connect.garmin.com/modern/activity/1365165756

Hoogteprofiel beklimming Stelvio

P1060505.jpg  IMG_3127.jpg

P1060513.jpg  P1060548.jpg

DSC_2097-2.jpg   DSC_2071-1.jpg

Dag 5: Bormio naar Thusis, via de Berninapaß

Vandaag verlaten we Italië en gaan we voor de lange haal naar het midden van Zwitserland, via de Berninapaß en de Albulapas, althans dat is het plan. Maar het is bewolkt, frisjes, grote kans op regen, twijfel. Besluiten om toch van  start te gaan, de camper blijft in de buurt als vluchthaven voor als het weer te gortig wordt. We dalen eerst nog zo'n 30 km af langs de Adda (komt uit in het Comomeer) naar Tirano (441 m), aan de grens met Zwitserland. Hier start geleidelijk de prachtige klim en het begint eerder dan verwacht te druppelen. De groep valt uiteen, fiets naar mijn gevoel aardig op met Martin en Harold, naarmate de dagen vorderen worden de benen beter, jammer dat, blijkt later, dat dit de laatste dag zal worden. We volgen een tijdlang het traject van de Bernina-express. Naarmate we de hoogte ingaan, gaat het harder regenen, het koelt af, mistig, een kleine wereld. De drive om de Bernina pas te halen wint het van de verleiding om onderweg in de camper te stappen. Plotseling sta ik op de Berninapaß (2328 m), de camper eenzaam op de zeiknatte parkeerplaats. Binnen in droge kleren, Jochem al bezig met bereiden van een een hartige lunch, flesje rode wijn open, gezellig en opgelucht dat iedereen binnen is. Een korte maar natte dag, 65 km en 2000 hoogtemeters. We hebben geen zin om nog een keer nat te worden, we slaan de pin erin, een kletsnatte en abrupte afsluiting van een mooie fietsweek. We doorkruisen Zwitserland .... het is droog geworden .... boven Basel de laatste camping, de laatste maaltijd in de restauratie, de laatste pot Weizenbier, terugblikken en een tevreden gevoel. We zijn bofkonten.

Hier het Garminplaatje: https://connect.garmin.com/modern/activity/1365176035

De volgende dag, vrijdag, zijn we rond vijf uur weer thuis. Een mooie fietsweek.

14368628_1615012088791562_8365785224181724685_n.jpg  P1060603.jpg   P1060605.jpg  14316981_1615012095458228_9021142985995764173_n.jpgIMG_3133.jpg

Hieronder het overzicht van de ritten per dag.

Dagrit  Cols van de dag

Afstand

Hoogte

dag 1: Bludenz->Landeck
Silvretta 100 1700
dag 2: Landeck naar Bolzano
Timmelsjoch 180 2500
dag 3: Herstelrondje
45 350
dag 4: Merano naar Bormio
Stelvio 100 2550
dag 5: Bormio naar Berninapaß