Weekje naar de Alpen - 2012 Wil

Op zondag 24 juni vertrok ik met 15 mannen van de fietsclub "Amstenrade" voor een fietsweek naar Allemont in Frankrijk; aan de voet van de Croix de Fer, 15 km van Bourg d’Oisans.

De heenreis met een tot fietstrailer omgebouwde Alpenkreuzer verliep voorspoedig tot een schokdemper van de "kreuner" olie verloor. Hierdoor werden we gedwongen in een zeer lage snelheid de laatste 300 km af te leggen. Uiteindelijk strandden we 30 km voor de bestemming toch volledig door een lekke band en werd de aanhanger weggesleept. De bagage werd opgehaald door een busje en de vakantie kon eindelijk beginnen. We hadden intrek genomen in een vakantievilla welke van alle gemakken was voorzien.

Maandag reden we een ronde waarbij we uiteindelijk halverwege de Alpe d’Huez kruisten en bij Bourg d’Oisans uitkwamen. Al met al een rondje van 80 km. Ik moest erg wennen aan het klimmen omdat ik 2 weken, vanwege aanhoudende verkoudheid, niet had gefietst. Intussen had mijn zoon op internet gezocht naar nieuwe schokbrekers. Op de oude stond een lange cijfercode en DDR 1983. Gelukkig werden ze gevonden en via DHL naar de Franse garage gestuurd.

Op dag 2 zijn we naar "La Berarde" gefietst. De klim is 23 km met een gemiddeld percentage van 3.8%, met pieken van 10-12%. Uiteindelijk kom je op een plateau met werkelijk schitterende natuur. Omdat het een doodlopende weg betreft moet je dan ook dezelfde weg weer afdalen. Op een van de steile delen kreeg een van de deelnemers een klapband, door de enorme remhitte die via de carbonvelgen onvoldoende kon wor-den afgevoerd. Gelukkig viel de schade, zowel lichamelijk als materieel, mee.

Dag 3, eindelijk de Alpe d’Huez. Omdat de temperatuur steeds verder steeg vertrekken we vroeg naar Bourg d’Oisans om van daaruit de gehele Alpe te beklimrnen. Ik moet zeggen het viel mij niet mee. Het is toch wel een pittige klim. Door niet boven de 156 slagen Hf te komen, kom ik voldoende comfortabel boven.

Dag 4 Koninginnerit; een deel van de groep fietst de ’Marmotte (Croix de Fer; Telegraph; Galicier; Alpe d’Huez) Ik schatte in dat mijn conditie hiervoor niet toereikend was. Samen met 3 andere fietsers reden wij daarom via de Col du Lautaret, in tegengestelde richting, eveneens naar de Galibier. De Lautaret is 34 km lang met een gemiddeld percentage van 3.8% en een hoogte van 2057 m.; daarna de klim naar de Galibier. Deze is nog 8 km; gemiddeld 6,9%. De laatste kilometer is met 12% echt zwaar. Toch viel mij op dat ik steeds beter ging klimmen. "Thuis" aangekomen had ik 128 km op de teller.

Dag 5 Vrijdag rustdag. Omdat ik voor de thuisreis zeker moest weten dat de Alpenkreuzer reisklaar was, ben ik naar de garage gereden. Nieuwe banden en schokdempers rijker en een paar honderd euro armer, kon ik met Alpenkreuzer weer terug naar Allemont. Chapeau voor de Franse garage.
Zaterdag ben ik alleen naar de top van de Croix de Fer gefietst. Achteraf gezien niet zo verstandig om alleen de Alpen in te gaan.

Zondag retourreis zonder problemen. Samenvattend: hectische reis, zeer goede accommodatie, prettig reisgezelschap en een heerlijk maar veeleisend fietsgebied.
Een week na thuiskomst bleek het trainingsresultaat bij de TCE nit naar Banneux. Ik ’vloog’ de ’heuvels’ op.