14-05-2023: Klimmetjes rond de Hallembaye

Zondagmorgen, vriendelijk zonnetje, en verzamelen voor de winkel van Wino. Die kwam buiten een kijkje nemen naar het gekeuvel van Wil, Ger, Martin, Frans, Petra en Henk. Het is moederdag, dus op tijd thuis om de ega te behagen, en dan maar de geplande route naar Richelle ingekort. Eerst richting Maastricht, er schoven wolken voor de zon en dat scheelt een jas, de hele rit bleef het zo. Via via komen we ter hoogte van Vroenhoven bij het kanaal, die volgen we zuidwaarts tot we via de Muizenberg afdalen naar Kanne. Weer omhoog over de slingerende Zusserdel (klimmetje 1) en mooi omlaag naar Emael. Rechts kijken we in een grote mergelgroeve. Door naar Eben naar de voet van de achterkant van de Hallembaye (klimmetje 2), omhoog en omlaag (nog effe aan Frans gedacht die hier een paar jaar terug onderuit ging). Onderaan meteen weer rechts omhoog met steile stukjes naar de grens van weer een grote mergelgroeve (klimmetje 3). De klim heet de 'Thier de Bruyeres' maar in TCE kringen beter bekend als de 'Oude Hallembaye'. Boven staat een vervallen boerderij en waan je je in het Franse binnenland. Een grote stap naar de vierde klim, die is vanuit Visé naar Mons Bombaye.

Koffie in de Laathoeve, bij Mesh, nog steeds bewolkt dus naar binnen. Jarige Henk trakteert en de verhalen gaan over de tafel. Over vooral technische zaken. Over wielen met vervelende spaken. Bruggetje naar een klapband van Henk door een scheurtje in buitenband, dit moet je niet gebeuren in een afdaling, dus controleer je buitenbanden op een begin van scheurvorming (zie foto, scheurtje in de wang van de band, langs de draad). Kijk dan ook of de remblokjes de buitenband raken.

Terug doen we via de standaard route, en na 78 km en 690 hm mooi op tijd weer thuis. En de zon breekt weer door.