Klimmen geblazen met de Schweiberg en nog meer

Het was lekker warm, iets eerder aan de kerk dus het bankje opgezocht, heerlijk. Martin was de volgende bankzitter, toen kwam Harrie, en sloot aan. Harrie had er zin in, komende uit Berg ad Maas, had ie de Slingerberg alvast als voorgerecht tot zich genomen, chappeau. Lekker babbelend lieten we de klokslag half-zes passeren, maar niet een passerende zwarte Honda met vriendelijk zwaaiende chauffeur. De zwarte auto draaide de oprit naar de kerk op (met een zwarte auto mag dat), en wie stapt er uit? Wim. Hij wenst ons een goede rit, en we vertrekken.

We pakken vandaag een paar hellingen, voorbereiding op ons Alpenweekend. Met gezwinde spoed naar de voet van de Schweiberg, waar ieder op eigen tempo zich omhoog werkt. Afdalen Kleine Flap naar Teuven, nieuw wegdek, een verademing. Maar het hobbel en gaten wegdek had ook wel iets, de charme van de Voerstreek brokkelt beetje bij beetje af, vind ik. In Teuven links en rechts ter hoogte van de afslag Grote Flap geleidelijk klimmend naar de weg van de Planck. Deze weg heeft de mooie naam "Rue du Kloosterhof", een opmerkelijk Frans - Nederlandse kruising. Ook apart, zonder het te weten, we passeren een 2100 meter lange treintunnel, die de grond in duikt bij Veurs. Binnendoor, een wondermooi uitzicht, afdalend via de Schilberg naar Slenaken en weer de Loorberg op. Tot Elsloo in grote stappen, afdaling Koning van Spanje, omhoog Ingbergracht en via Valkenburg weer naar Elsloo. Een mooie klimrit, 73 km, 730 hm en gemiddelde van 26,5 km/u.