Betuwe verhalen

Vrijdag, 1 augustus Tourtocht Betuwe.

 

Vorig jaar was deze rit naar de Betuwe eigenlijk gepland, maar tropische temperaturen gooiden toen roet in het eten, afgelast. Dit jaar lukt het wel. Met 13 deelnemers een mooie groep aan de start: Harrie V, Hub B, Martin P, Joep L, Tine J, Piet J, Mart C, Rien B, Harry G, Wil S, Pe B, Lei J en Henk J.

De route is samengesteld via de routeplanner van de fietsersbond, gekozen voor de 'racefiets' versie, zo'n 150 km'rs.

Joep Last neemt het verslag van de eerste dag voor z’n rekening. Hier komt ie.
De naam staat me niet aan. Betuwe tocht moet dat niet eigenlijk Veluwetocht zijn, zou wat passender zijn, lijkt me zo? Moet ik effe navragen bij Hub “ozze underwiezer”, of misschien nog toch kiezen voor “rondje Arnhem”.
Vrijdagmorgen om 08.00u verzamelen bij de kerk in Elsloo, alwaar we mekaars outfit en fietsen konden bewonderen. Ongelofelijk hoeveel diversiteiten rugzakken er te verkrijgen zijn in allerlei kleuren en maten. Wat ook opviel en misschien een aanrader voor de volgende keer, de bagagedragers van “Harrie de penningmeister” en “ozze kopwerker Martin”, vooral deze laatste had een hele speciale draagconstructie. Ik overweeg voor de volgende keer, om mijn rug wat meer te ontzien, te kiezen voor een bagagedrager, gemak dient de mens.


De weersvoorspellingen voor de vrijdag zijn zeer goed, de bidons allemaal gevuld. Op de  laatste slag van de kerkklok komt Pe aanrijden, kwam door een stroomstoring, zoals hij vertelde, ja, ja, ja. Verrassend was ook de aanwezigheid van Wil die op het laatste moment besloten heeft om mee te gaan, zodat het totale deelnemersveld uit 13 personen bestond. Allemaal in het blauwe TCE-shirt en zelfs de zwarte broek voldeed aan de normen, althans ik heb geen wanklank gehoord.

Het vertrek was een beetje chaotisch. Hub “ozze underwiezer” verloor het dopje aan het stuur om het stuurlint mee vast te zetten en Tine vergat haar helm, lag nog op de heg voor de kerk. Eind goed al goed, achter de brug richting Meers allemaal bij elkaar en op weg. Kopman Harrie en Martin voorop. Martin zou deze positie ook niet meer afgeven, echt ongelofelijk.
De Garmin was ingesteld op de “Raceroute 148km”. Garmin instellen schijnt toch een hele klus te zijn, ook ik heb hier problemen mee om de route zichtbaar te krijgen op mijn garmin schempje, zag maar de helft. Misschien een hint voor ons bestuur omdat ik weet dat er cursussen worden gegeven om het maken van routes op deze garmin en aanverwante apparatuur, te vergemakkelijken. Tegenwoordig zijn er al best veel mensen binnen onze tourclub die zo´n ding in het bezit hebben.


In de buurt van Nederweert de eerste lekke band van Pe, zie foto. Piet had problemen met z’n schoenplaatjes. Harrie en Piet reden daarom al vooruit op zoek naar een fietsen-schoenen-maker. Toen de groep weer bijeen was, op de markt van Nederweert, hadden we ons eerste kopje koffie verdiend na 60 km.
De lunchpauze was Natuurpoort Nederheide in de buurt van Milheeze, een prachtige locatie met een strandmeertje. Dit was door Henk allemaal vooraf goed geregeld, hij komt dan ook uit deze omgeving. Complimenten hiervoor.

De laatste pauzeplaats voor Arnhem was aan de Waalkade in Nijmegen waar de geschiedeniskennis van Hub getest werd (gedenksteen met “mislukte aanslag Maarten Schenck op 11 augustus 1589”). Wikipedia en de terrasburen moesten eraan te pas komen om e.a. uit te zoeken.


    Trap naar de brug over de Waal

Het vinden van de juiste route om op de brug met de mooie naam “Snellebinder” over de Waal te komen heeft effe moeite gekost, moesten een trap op met de fiets aan de hand (klunen) was de zwaarste beklimming van die dag! In totaal zouden we vandaag 260 hoogtemeters te verwerken krijgen.

Om 17.15 u na 160 km en ruim 6 uur op de  fiets gezeten te hebben aangekomen in het centrum van Arnhem waar onze slaapplaats hotel Holiday Inn Express lag en waar we veilig onze fietsen konden opbergen in de kelder.  Goed en voortreffelijke kamer met goede bedden en een prachtige douche. Kamer indeling was snel geregeld en Iedereen had zijn slaapmaatje gevonden. Afgesproken eerst effe te douchen en dan om 18.30u tegenover ons hotel een verdiende pint te gaan drinken.

  Lekker buiten met zicht op het gigantische kunstwerk (op de rug liggend aardvarken) een lekkere koude pint, althans dat hadden we gehoopt. Een ober die niet vooruit te branden was en praten met zijn gasten belangrijker vond. Hier konden we noooooit zat worden.  Het bier was lauw en dat voor de prijs van 4 euro!! En tappen konden ze ook al niet volgens kenner Rien, de helft van het bier verdween in de wasbak.

Daarom besloten om maar gauw weg te gaan! Voorstel is om naar de Korenmarkt te gaan naar de vroegere “rosse” buurt, volgens Martin. Ik heb goed rondgekeken echter geen meisjes met rooie haren tegengekomen. Eigenlijk was het een geweldige keuze waar veel terrasjes en horecagelegenheden te vinden waren en precies datgene wat we zochten.

 Na wat wikken en wegen een leuke tent gevonden waar ze (ik althans) goed eten en lekkere pinten hadden en later ook nog live music. Na het eten rond een uur of tien opperde onze voorzitter om te gaan slapen, dit voorstel werd snel terzijde geschoven en we zijn richting de Rijnkade getrokken waar we wederom aangenaam verrast werden door de gezellige terrasjes aldaar.

 

Pe een meester in het uitlokken van discussies ging Hub aan de kleren met het uitvragen over het ontstaan van Waal, Lek, IJssel en Maas ook hier moest internet aan de verwarring uitkomst bieden (de Waal gaat Lek bij Wijk bij Duurstede). Nadat we allemaal een pint hadden besteld en ik mijn Leffe blond die een Westmalle bleek te zijn hadden gekregen zijn we omstreeks 24.00u na een geweldige dag voldaan naar ons hotel teruggekeerd.


Bedankt allemaal voor de geweldige tocht, vooral voor de organisatie die dit voortreffelijk heeft geregeld en hopelijk weer een vervolg op gaat komen. Ik zal zeker weer van de partij zijn, groeten Joep.

 

Zaterdag 2 augustus, de tweede dag

Vandaag weer terug naar Elsloo. Het weerbericht belooft onweer einde van de middag, dus besloten om de kortste weg terug te nemen, geen experimenten, dus dezelfde route als gister. En in tegenovergestelde richting ziet er toch weer heel anders uit. En op tijd uit de veren, vertrek om acht uur. Beetje vergeefs tegenstribbelen van degenen die dan liever nog op een oor liggen.

Met Martin en Henk op kop steken we meteen al de eerste waterweg over, de Rijn, daarna via de mooie 'Snellbinder' in Nijmegen overbruggen we de Waal en bij Malden en Heumen pakken we nog het Maas-Waal kanaal en de Maas.

 

Nu we het rivierengebied achter ons hebben duiken we Brabant in en na St-Hubert en Wanroij passeren we het mooie bosgebied op weg naar pauzeplaats Rips. De eerste 60 km'rs zitten er al weer op, een rondje van de jarige Harry G en eentje nog van de club. 


 Bij Deurne zetten we koers naar Meijel, dit doen we via Zeilberg en Neerkant. In Meijel onze eerste onderbreking van vandaag, een gil van Tine, d'r zadel zit (weer eens) los. Rien, Tine en Henk gaan op zoek naar een fietse-zadel-maker, de rest maakt het zich makkelijk, kan wel effe duren. Snel vinden we de reddende engel, in de zaak van Jan Arts. Jan is een bevlogen vakman. Hij demonteert, bekijkt de onderdelen nauwkeurig en geeft uitvoerig uitleg, diagnose is ernstige slijtage aan de vertanding van de kop van de zadelpen. Verschillende oplossingen maar het blijft bij het stevig vastzetten van de bout. Klaar is Kees. In de tussentijd vergaapt Henk zich aan sjieke fietsen met Rohloff naaf en snaar aandrijving. Een vreemd gezicht, zo zonder derailleurs en ketting, lijkt wel een single-speed, maar dan voor dubbele prijs. Iets voor de liefhebber en zeer onderhoudsvrij.

 

  In Roggel, bij camping de Leisterd leggen we aan voor de lunch, hebben er nu 100 km'rs opzitten. Al snel neemt Harrie het heft in handen, niet te lang getreuzeld, we hebben haast (onweer). De meesten kiezen voor het twaalf-uurtje en al snel wordt het onder de parasols gezellig, vooral als de regendruppels beginnen te vallen, als het niet erger wordt ... Maar plotseling breekt de hel los, een stortbui - windhoos - hagenstenen en zeikenat vluchten we naar binnen, sommigen kunnen nog net de rugzak en zelfs het etensbord redden. Later bleek dat een eindje verderop de windhoos bomen had doen knakken, auto's en pannendaken beschadigd.

Na een uurtje was het weer droog, en we vervolgen de rit via Grathem en op de brug over de Maas de tweede lekke band. Rond vijf uur zijn we op het terras bij de Dikke Stein om nog effe na te praten, met een pot bier en nootjes.

 

Een terugblik:

  • een erg geslaagde tocht, voor herhaling vatbaar, goed weer - geen ongelukken - iedereen weer gezond thuis
  • de snelheid: erg constant gefietst, beide dagen gem. 25,3 km/u, mooi tempo voor zo'n tocht voor iedereen goed te doen, soms effe tempo moeten aanpassen.
  • de afstand: 150 km is oke mits op tijd vertrek (acht uur) met materiaalpech, tussenstops en lunch wordt het toch al gauw vijf uur/half zes.
  • De route: volgende keer een bestemming dichterbij, maar dan via en omweg waardoor we meer kunnen varieren in de route.
  • bagage: rugzakje is goed te doen, wel belangrijk dat ie stabiel zit, borstriempje dus.
  • de prijs: een goeie die het goedkoper kan: een overnachting hartje Arnhem + twee lunch + 6 consumpties terecht voor 75 Euro!! De aanbiedingen in de gaten houden. En belangrijk: tot dezelfde dag nog mogelijk om te annuleren.

Kortom, op herhaling volgend jaar.

En ten slotte: dank aan Harrie die eraan getrokken heeft waardoor dit een succes kon zijn, en voor iedereen voor de gezelligheid.