21 nov, Partij met tegenwind

De dag na een stormachtige zondag, gelukkig droog, lekker warm met 13 graden, maar nog met een heftige staart van de storm van gister. Zo in de luwte bij de kerk niet zo in de gaten, maar op de hoge stukken en rechte wegen naar het zuiden was het werken geblazen met 4 BF op de neus.

En wie waren en bij: captain Hub met z'n adjudanten Lei, Mart, Ruud, Chris en Henk. Gezien de wind gaan we zuidwaarts, naar pleisterplaats de Remise in Partij. Maandag is heuveltjesdag, het menu van vandaag: op het hoofdgerecht de Geulhemmerberg en de Dikkebuiksweg van Wijlre naar de kop van de Ijzerenbosweg, en als tussendoortjes allerlei huppeltjes, als beloning de afdaling van Trintelen naar Eijs. Onderweg wat vogels gespot, drie witte reigers, buizerds, torenvalkjes en een sperwer. Dat van die reigers, die witte, een paar jaar terug nog zeldzaam en iets waar je nog weken over napraatte (sommigen), tegenswoordig algemeen voorkomend en geen sensatie meer. Ook nog het vermelden waard, Hub heeft een nieuw weggetje ontdekt, tussen Berg en Gasthuis. En nog iets, de harde wind zorgt voor heldere hemel, verre uitzichten, de Eiffel in de verte, en Chris meende een toren gezien te hebben, misschien wel de Eiffeltoren?

De pauze was welkom, op adem komen. Wat over de tafel komt blijft natuurlijk onder ons. Tipje dan toch, de kapsones van jonge voetballers en sommige wielrenners. De aanwezigen zijn al wat ouder, kapsones doen we niet (meer) aan, vinden we zelf. Blij dat we kunnen fietsen, doe dat maar eens na, laten we dit lang volhouden. Bij het vertrek een blikje in de toekomst, een rollator staat netjes naast de fiets van Ruud.

Terug over Banholt en Bemelen. Daar werd onze weg versperd door wegwerkzaamheden, een versperring en naar later bleek een verbodsbord, wit met rode rand. Trottoir was echter vrij, maar voor we een fietslengte verder waren riep een boze wegwerker ons terug, en wat we van plan waren, en dat het niet mocht, en dat er een bord stond, en wat ons bezielde, en dat het gebodsbord ook voor voetgangers geldt, en wie de pineut was als er wat gebeurde. De gemoederen werden snel gesust, het gesprek aangegaan. Conclusie: de man heeft gelijk, hij is verantwoordelijk.

Toch nog nagepraat over het verbodsbord, en wat dit betekent voor fietsers en voetgangers. Hieronder de officiële betekenis: "gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters, en geleiders voor rij- of trekdieren of vee". Een fiets is voertuig, dus op de fiets mag niet, maag mag erlangs wandelen wel? Een meer bijdetijdse uitleg van het bord "Hier mag je niet inrijden, je mag hier wel als voetganger doorlopen." Dus: afstappen, overleg met de wegwerkers om een graafmachine of ander gevaarlijk spul effe stil te zetten, en erlangs onder dankzegging en een groet.

Verderop bij vliegveldweg nog een oponthoud, een dikke Boeing 747 van SkyGates was net geland en taxiede voor onze neus voorbij. Zou Froome erin zitten, of zlefs ... zijn privejet? Google brengt uitkomst: niks geen Sky, maar een Russische vliegmaatschappij die nog maar net vanuit MAA naar Rusland vliegt, en weer terug gelukkig.

Uiteindelijk mooi op tijd weer thuis, na 75 kilo- en 760 hoogtemeters (dus gemiddeld 1 % stijging over de rit). Weer wat geleerd.

Verkeersbord C01 - Gesloten voor alle verkeer  image1.jpg  image3-1.jpg  

                             Ruud met nieuwe "fiets"                                             SkyGates

Afbeeldingsresultaat voor witte reiger     Afbeeldingsresultaat voor buizerd afbeelding

  Torenvalk  Afbeeldingsresultaat voor sperwer

Roofvogels: buizerd, torenvalk en sperwer.