Maandag 21-03-2016: Lenterit

Slechts zes fietsers hadden de lente-fietskriebels om vanmorgen aan te start te verschijnen om op deze officiële eerste lentedag van het jaar een fietstochtje te rijden. Van lente was niet veel te bespeuren, alleen de kalender gaf aan dat het toch echt 21 maart was en de lente officieel was begonnen. Integendeel het zag er grijs uit en volgens het alwetend medium buienradar konden we ook nog wat regen verwachten. Onder leiding van Hub vertrokken Erna, Lei, Ruud, gastrijder Jo H en Chris om een rondje heuvelland te maken.
De overweg bij station Elsloo was niet gesloten, dus we konden in volle vaart omhoog naar Beek rijden om bij het Lampenpaleis de grote weg over te steken en richting Adsteeg te koersen. De rotonde onder aan de Adsteeg staken we recht over en namen de klim naar Genhout. Achter langs Schimmert ging het richting Aalbeek om via Hulsberg naar Klimmen te koersen. Bij de rotonde in Klimmen rechtdoor het smalle paadje op en door het veld naar Walem. Daar links en in Koulen rechtsaf de afdaling naar Schin op Geul. Verder door Schoonbron, Etenaken en in Wijlre verrassend linksaf en een pittig klimmetje omhoog over "de Dikkebuiksweg". Er waren geen renners met een dikke buik in de groep, maar het tempo zakte dusdanig door de steilte van de klim, dat voor het gevoel de buik goed gevuld was. Bovendien begon het ook nog te miezeren, dus dubbele pret. Jo H was inmiddels omgedraaid en had er voor gekozen om een korte rit te maken en alleen naar huis te rijden. Door Eyserheide richting Bernardushoeve en in Trintelen rechtsaf om vervolgens de lange afdaling omlaag naar Eys te nemen. Hier linksaf en even verder stuurde Hub ons rechtsaf onder een spoortunneltje door en ging het weer omhoog  over  "de Goedenraadsbergweg" richting Baneheide. Hier rechtdoor en in Bocholtzerheide rechtsaf richting Orsbach. Wat is dat toch al heel lang een slecht wegdek vlak voordat je Orsbach inrijdt. Als je pech hebt rammelt de bidon uit de houder. De afdaling ingezet naar Lemiers en over het smalle bruggetje over de Senserbach rijden we Nederland weer in. De Rijksweg over en omhoog richting Holset. Voor Holset rechtsaf en door Harles bereiken we Vijlen, waarna we linksaf slaan en lekker omlaag suizen door Hilleshagen richting Mechelen. Daar rechts en rijden we voor de koffie naar Partij, waar in de Remise de kachel brandt en de koffie al op ons staat te wachten. Terwijl we de boterhammetjes nuttigen kunnen we even warm worden en opdrogen. Volgens Hub regent het vaker in het gebied waar we nu doorheen zijn gereden. Als het elders droog is dan regent het daar. Vermijden dat gebied zul je zeggen, maar je wil wel weer eens in een andere omgeving rijden en dan wordt het risico op een natte helm maar genomen.
Tijdens de pauze werd er onder andere gesproken over de snelheid tijdens de afgelopen rit van de zondaggroep en de hoge snelheid die verschillende clubrijders in een ver verleden hebben gehaald. Bovendien benadrukte Lei het belang van onze sponsoren die al jarenlang een financiële bijdrage genereren ten gunste van onze vereniging.
Na de koffie de kortste weg naar huis over Wittem, Wijlre, Schin op Geul, Valkenburg en Broekhem. Hier waren de wegen droog en het zag er naar uit dat het hier helemaal niet had geregend. Maar toen sloeg het noodlot toe en werd door Ruud lek gereden. Nu eens een keer de voorband, wat toch iets makkelijker te verhelpen is. Het bandje was snel vervangen en de hulp van een aangeboden bandenknecht was niet nodig. Een baas zoals Ruud heeft geen knecht nodig. Verder door Houthem en Meerssen, omhoog langs de Bommeltjes en vervolgens links en weer rechts de weg naar Ulestraten op. In Humcoven links omhoog de Hekstraat op. Boven links en bovenaan de Kruisberg de brug over de autoweg en door Kasen en Moorveld. De grote weg over en meteen rechts richting Catsop. Bij het kapelletje gaan Erna en Lei linksaf richting huis en Hub, Ruud en Chris rechtsaf door het  Sickendael naar Beek, waar Ruud afscheid neemt. Hub en Chris verder door Beek en Neerbeek en bij de brug over de autoweg wordt Hub bedankt en rijdt verder richting Brunssum. Chris rijdt verder naar Geleen en thuisgekomen meteen de fiets afgespoten, het was echt nodig want ik had heel wat modder uit de heuvels mee naar Geleen genomen. Zo kwam een einde aan een lente-rit van 83 km met 644 hoogtemeters en een gemiddelde van 23,2 km per uur.
Als na het lezen van dit verslag het bij andere rijders ook begint te kriebelen, aanstaande woensdag en zaterdag staan er weer fijne ritjes op het programma, zodat op de fiets de jeuk kan worden weggekrets.