Zaterdag 16-07-2016: Eupen

Zoals eerder deze week door Hub per mail aangekondigd gaat de rit van vandaag naar Eupen. Dat had slechts 5 fietsers naar de startplaats gelokt en klokslag 9.00 uur werd er vertrokken. Onder leiding van Hub reden Sjra, Lei, Ger en Chris richting Beek, Geverik en Schimmert om in Haasdal de afdaling over de Klevert richting Valkenburg te nemen. Na dalen is het vaak klimmen en jawel hoor, we gingen de Daelhemmerweg omhoog naar Sibbe, om via Margraten, Reijmerstok  en Hoogcruts de grens bij de Planck te overschrijden. Alsmaar rechtdoor en bij Hagelstein links aanhouden en over de rotonde richting Henri Chapelle. Genietend van het prachtige uitzicht over het lager gelegen landschap ging het langs het Amerikaans kerkhof. De gedachte dat hier zoveel jonge jongens hun laatste rustplaats hebben gevonden, hun leven opgeofferd voor onze vrijheid, laat bij mij altijd een verpletterende indruk achter. In Henri Chapelle even links en dan rechts richting Quatre Chemins, waar onze weg is afgesloten en we een omleiding moeten nemen. Even twijfelen wat te doen, maar verstandig als we zijn nemen we de omleiding. Wat een slecht wegdek krijgen we hier onder de wielen en na wat klimmen en dalen komen we uiteindelijk toch weer op onze oorspronkelijke route. Door Bilstain en Limbourg komen we bij Betine waar we plots linksaf moeten en een slagboom ons de doorgang verspert. Hub reed er soepeltjes omheen en ook een gesloten hek over de weg wist hij makkelijk te omzeilen door het ernaast gelegen voetgangershekje te gebruiken. Hier begon de weg flink te stijgen en na een pittige klim bereikten we de stuwdam van la Gileppe. Een groot meer wordt tegengehouden door een betonnen dam, waarop de grote stenen leeuwen fier hun kop boven het landschap omhoog steken. Even rondkijken en verder gaat de tocht. Een geaccidenteerde weg, die door het bos de oever van het meer volgt. Na een tijdje buigen we af en we volgen de weg omhoog, een stevige en lange klim die ons uiteindelijk bovenaan weer op de grote weg brengt en die we rechts, links weer verlaten om de afdaling door het bos richting Eupen te nemen.
Koffie werd gedronken in de lunchroom bij de bakker waar we al eens eerder zijn geweest. Ik vermelde toen in het verslag dat in de dakgoot van het huis aan de overkant een struik groeide. Niemand heeft zijn groene vingers eraan gewaagd, want hij staat er nog steeds, zelfs nog iets groter. Sjra moet hier een tweelingbroer hebben, want bij binnenkomst vroeg een oude Belgische dame hem: "Werner bisst du es ?" Wij bevestigden natuurlijk dat hij Werner was, maar Sjra speelde niet mee en nadat hij zijn helm had afgedaan zag die dame ook wel dat hij Werner niet was.
Vandaag niet veel zin in koffie en iedereen bestelde cola. De meegebrachte versnaperingen smaakten uitstekend en in de tussentijd werden de afgelopen etappes van de Tour besproken, waarbij de prestaties van Dumoulin en Mollema werden geprezen. De presentators van de Avondetappe op de televisie werden beoordeeld en de conclusie was uiteindelijk dat Mart Smeets het toch niet zo slecht had gedaan. Vervolgens werd de snelheid waarmee de tourrenners een steile berg op rijden vergeleken met de vaart waarmee wij eenvoudige fietsers dat doen. Dat verschil is enorm. De meeste van ons gaan zo langzaam dat er bijna niet gedronken kan worden uit de bidon, want als je een hand van het stuur haalt om de bidon te pakken heb je kans dat je omkiept omdat de snelheid te laag is. Ondanks dat waren onze bidons toch leeg en nadat we deze gevuld hadden met Eupens water (waarschijnlijk van de Gileppe) werd op verzoek de kortste weg richting huis ingezet.
Die kortste weg voerde ons over glooiende wegen door Membach en Balen en daarna namen we de klim naar Henri Chapelle. Via Voeren, Slenaken, Beutenaken bereikten we de Rijksweg naar Gulpen, waar we linksaf de klim richting Ingber nemen. Door Ingber, Scheulder, Sibbe rijden we de Sibbergrubbe omlaag en door Valkenburg gaan we de Stoepert omhoog en komen zo via Schimmert richting Spaubeek. Bij het kruispunt nabij Genhout slaan Sjra en Lei linksaf en nadat ze Hub hebben bedankt voor het kopwerk en de mooie rit rijden ze zo naar huis. Hub, Ger en Chris gaan rechtdoor waarna Ger vooruitsnelt om vlug thuis te zijn. Hub slaat af bij Hegge en na een "bedankt en tot maandag" rijdt Chris door naar Geleen. Een prachtige fietsdag hebben we beleefd met mooi weer en een niet te sterke wind. Naar mijn mening hadden de thuisblijvers deze rit makkelijk kunnen meerijden, zo sociaal hebben we vandaag gefietst.
Met slechts 129 afgelegde km en 1091 hoogtemeters was dat een makkie. De gemiddelde snelheid was 23,4 km per uur, dus daar kan het helemaal niet aan hebben gelegen.