09-04-2016: Blegny

Zaterdag. Een mooie zaterdagmorgen en twijfels bij de schrijver van dit verslag of hij wel zou gaan fietsen vandaag. Wat was er aan de hand ? De racefiets was voor onderhoud bij de fietsenmaker en was niet gereed omdat een onderdeel niet tijdig was geleverd. Maar hij wilde zijn fietsmaten niet in de steek laten en dus werd zijn oude Koga stadsfiets te voorschijn gehaald om weer een keertje dienst te doen. Liever fietsen met een zware fiets dan helemaal niet fietsen.
Verbaasde blikken op de verzamelplaats van de aanwezige deelnemers en je zag ze denken "met wat voor een fiets komt hij nou rijden ?" Van de Ben-groep waren aanwezig Ben, Gerard, Giel, Jan O, Toos, Jean en nog een renner die ik wel van gezicht ken, maar waarvan ik de naam niet weet. Van de Hub-groep waren Hub, Pe, Mart, Erna, Sjra, Joep en Chris komen opdagen. Joep was al een tijdje niet wezen fietsen en wilde de draad weer oppakken. Nou daar had hij een mooie dag voor uitgekozen.
De klok sloeg en dat is het teken om te vertrekken en door Elsloo en Catsop, reden we nu eens, vals plat de Eykskensweg, richting Geulle. Voor Moorveld naar links richting A2, even parallel hiermee, de brug over en aan de andere kant de Kruisberg af richting Meerssen. Door werkzaamheden aan de nieuwe tunnel was de A2, voor het verkeer komende vanaf Eijsden afgesloten en de eerste oprit die weer gebruikt mocht worden was de oprit onderaan de Kruisberg. Daardoor was het een drukte van jewelste en we stonden een tijdje te wachten voordat we konden over steken. Er is altijd wel een vriendelijke automobilist, zal ook wel een fietser zijn, die stopt om ons te laten over steken. Dat was nu ook het geval en vriendelijk zwaaiend en bedankend vervolgden wij onze weg om bij Rothem in dezelfde situatie te belanden. Verder langs Amby, Gronsveld, Rijckholt en Mesch. Het was opvallend hoeveel fietsers en wandelaars er onderweg waren. Net als wij wilden ze uiteraard genieten van het mooie weer en er lekker op uitgaan. In de winter liggen de wegen er vaak verlaten bij als we onderweg zijn, maar nu was het heel anders, het was druk en opletten geblazen. Goed vooruit kijken en elkaar waarschuwen is dan geen overbodige luxe. Achter Mesch de grens over en langs Voeren, door Weerst ging het richting Dalhem. Vlak voor Dalhem linksaf en richting Chenestre om vervolgens een lange klim te nemen richting St. Andre, voorbij de kerk rechts. De weg  oversteken en even verder links, waar Hub ons trakteerde op een stevige beklimming. Iemand kon nog al stoempende even op de fietscomputer kijken en meende een stijging van maar liefst 23% af te kunnen lezen. Met recht een pittige klim, maar dan heb je wel wat als je bovenkomt: een geweldig vergezicht over de omliggende dalen. Zeer de moeite waard. Pé kon het niet laten om te vragen: "Chris hoe rijdt het op die tank ? Nou als die eenmaal loopt, dan dondert hij wel verder", was het antwoord.
Nu hadden we vlug de pauzeplaats Blegny bereikt. Hier was het ook druk, maar nu omdat de politie de weg had afgesloten omdat er brand was. De Belgische spuitgasten waren druk bezig om een brandje te blussen. Bij ons woedde ook een binnenbrandje wat  vlug geblust moest worden met koffie en cola. De indeling van het café is net een trein met allemaal coupes waarin maar 4 zitplaatsen zijn. Zodoende werd de groep gesplitst in tweeën, hetgeen de saamhorigheid niet bevorderd. Ter tafel kwam, behalve de boterhammen en de versnaperingen, hoe het vroegpensioen van diverse clubleden tot stand is gekomen, de conclusie dat vroegpensioen je mooie jaren oplevert waarin het goed fietsen is en het onthouden van telefoonnummers. Dit ontlokte iemand de opmerking dat hij zo weinig mogelijk telefoonnummers wil onthouden omdat hij anders  te weinig geheugen vrij heeft om te kunnen bridgen. Biedt daar maar eens overheen.
Wij hadden ons binnenbrandje geblust en de Belgische spuitgasten het brandje buiten, dus konden we de terugweg beginnen. De weg richting Vise genomen die eindigt in een lekkere afdaling, om langs een natuursteenhandelaar bij de N604 uit te komen. Deze weg zijn we vaker gereden en het valt me altijd op dat bij die natuursteenhandel de opslag van zijn producten gewoon langs de openbare weg is. Niet afgesloten of voorzien van een hekwerk, maar gewoon open en bloot voor iedereen toegankelijk. Hij heeft er zelfs complete graven ten toon gesteld. Nu weet ik ook wel dat je niet zomaar een blok graniet onder je arm meeneemt, maar toch vreemd. De N604 overgestoken en
een mooie weg door de velden met wederom prachtige vergezichten. Als het een week verder is en het zonnetje speelt mee, dan kun je nog meer genieten van de ontluikende natuur en de prachtige bloesem aan de bomen.
De afdaling naar Vise over die slechte weg genomen en door Vise rijdend vinden we onze weg naar de sluizen van Ternaayen. Nu de uitbreiding van de sluizen klaar is en het project nagenoeg voltooid is, kun je spreken van een knap staaltje weg- en waterbouw. De te volgen route naar het fietspad langs het kanaal is nu ook prima aangegeven. Vanaf Vise hadden Hub en Pe er een stevig tempo in en het was aanpoten om bij te blijven. Om nog wat extra hoogtemeters te krijgen trakteerde Hub ons, als afsluiting, op de Muizenberg. Altijd een pittige klim als je al wat kilometers in de benen hebt. Verder ging het achter langs Wolder en Daalhof en langs de uitgestrekte golfbaan van Dousberg om via Smeermaas en langs Lanaken richting Kotem te rijden. Hier de brug over de autobaan, waar Erna de linkerkant had gekozen en de rest de rechterkant. In Elsloo namen Pe, Sjra en Mart afscheid. Joep deed dat in Beek, waarbij moet worden opgemerkt dat hij zich kranig heeft geweerd door, na zo'n lange intermezzo, deze rit uitstekend mee te rijden. Hub werd in Neerbeek bedankt voor weer een prachtige en uitdagende rit. Chris reed verder naar Geleen om direct door te rijden naar de fietsenmaker. Daar stond zijn racekarretje gelukkig klaar om meegenomen te worden. Dat wordt maandag weer lekker fietsen op de racefiets, in plaats van bikkelen op een tank.
Na 91 km en een gemiddelde van 24,2 km per uur met ook nog eens 680 hoogtemeters te hebben overwonnen is het lekker douchen, met daarna een verdiende mok koffie met een flink stuk appeltaart met slagroom.

Fietsen met verkoudheid of koorts?

De griep heerst in het land, ook enkele clubleden hebben het onder de leden (gehad).

Hier enkele tips over wanneer je weer met sporten mag aanvangen: sport-en-griep-doe-de-nek-check

Twee gouden regels
1. Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.
Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuur-verlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.
2. Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst. Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.