07-05-2016: Gemmenich

Een prachtige dag belooft het vandaag te worden en in de media wordt gewaarschuwd om goed in te smeren met zonnebrandcreme als er activiteiten in de buitenlucht worden ondernomen. Dus vanmorgen de armen, benen en hoofd maar goed gesmeerd (ook maar even de ketting gedaan) want we fietsen vandaag in zomertenue. Als ik richting kerk in Elsloo rijd, zie ik van verre al vele rijders klaarstaan en allen getooid in de clubkleuren, een mooi gezicht.
13 rijders staan te trappelen om te kunnen vertrekken en de C-groep vertrekt met 7 waarvan onder andere Jan O, Gerard, Giel, Tine en Gene deel van uitmaken. Hub heeft zich afgemeld en bij gebrek aan een routeleider nemen Lei en Sjra dit op zich en in overleg met de overige deelnemers van de B-groep Pe, Joep, Rien en Chris T. Wordt besloten op weg te gaan naar het Drielandenpunt. Over Geverik gaat het naar Schimmert, Arensgenhout, Hulsberg en Klimmen. Nu eens een andere route dan gebruikelijk en we nemen de Barrier omlaag richting Voerendaal. Voor de spoorbrug rechtsaf door het gelijknamig gehucht gaat het verder naar Terveurt, Craubeek en dan richting Karstraat om zo in Colmont te geraken. Door Ubachsberg en buiten het dorp rechtsaf richting Bosschenhuizen. Wat kun je hier genieten van prachtige vergezichten  van ons mooie Limburgse Land. Wat zijn we toch bevoorrecht dat we in zo'n pittoreske omgeving mogen wonen. Dat levert, zoals een medefietser eens opmerkte, vele kodakmomenten op. In Bosschenhuizen omlaag naar Simpelveld en langs het station bereiken we door de velden Baneheide. Hier de lange afdaling richting grote weg Gulpen-Vaals waar we linksaf slaan en bij de rotonde rechts omhoog naar Vijlen. Door Vijlen en Holset komen we bij Hotel Vaalsbroek, even links, rechts en dan omhoog door Wolfshaag naar de grote weg naar Gemmenich. Hier verder omhoog waarna de afdaling naar Gemmenich zeer welkom is. In het gebruikelijke café in Gemmenich wordt de verdiende koffiepauze gehouden. Het is opvallend dat zowel het terras alsook binnen in het café de stoelen goed bezet zijn. Het mooie weer heeft niet alleen ons fietsers dorstig gemaakt maar ook veel dagjesmensen naar buiten gelokt, die hier in het café hun dorst komen lessen. Tijdens de pauze werd er uiteraard over de roze trui van onze Tom Dumoulin gesproken. Het was echt kantje boord of die trui was langs zijn neus gegaan en was hij weer tweede geworden. Nu had hij het geluk aan zijn zijde en mag hij genieten als hij door Nederland rijdt met zijn mooie " maglia rosa". Na de pauze wordt het meteen aanpoten om de Vaalserberg te beklimmen. Het valt op dat er veel fietsers, net als ons, de berg op willen. Van zowel de Belgische kant als ook de Nederlandse kant spotten we veel collega-fietsers, die het hoogste punt van Nederland willen bedwingen. Boven gekomen is het een drukte van jewelste. Wandelaars, fietsers, scooters, motoren en auto's, alles krioelt door elkaar. Even goed opletten, maar het gaat allemaal goed en de afdaling wordt ingezet en we bereiken weer hotel Vaalsbroek om rechtsaf de weg naar Vijlen op te rijden. In Vijlen links, om door Hilleshagen naar Mechelen en Partij te gaan, waar we richting Gulpenerberg koersen. Er wordt geopperd om het kunstwerk, boven op de Gulpenerberg, ter nagedachtenis aan Jean Nelissen eens te gaan bekijken, maar daar was niet veel animo voor en we sloegen onder aan de berg rechtsaf om onderlangs naar Gulpen te rijden. Vervolgens de klim ingezet naar Ingber, wat trekt die zich toch lang, en boven over Scheulder, Yzeren en Sibbe rijden we naar Berg en Terblijt. Boven aan de Brakkeberg nog even enkele fietsers de weg moeten wijzen naar Valkenburg en verder ging het door Berg om de afdaling door het veld naar Amby te nemen. Door Rothem en Weert bereiken we Bunde en langs het kanaal gaat het richting Geulle. We kunnen de weg langs het kanaal naar Elsloo ook weer nemen, die deze week weer geopend is voor het verkeer. Bovenaan de Scharberg, bij de Dikke Stein, belanden we in een wielerkoers die net langskomt. Als de koplopers langs zijn wil het verkeer weer de weg oprijden en bij gebrek aan een verkeersregelaar was dat nog mogelijk ook. Het werd verhinderd door attente toeschouwers, je moet er niet aan denken wat de gevolgen kunnen zijn als een auto het peloton tegemoet rijdt.
De complimenten aan Rien die vandaag zijn eerste rit van het jaar heeft gereden. Ogenschijnlijk zonder een centje pijn kon hij de groep volgen. Smaakt naar meer, nietwaar Rien ?
Nog even de cijfertjes. Op mijn computertje staat dat we 102 km hebben gereden met een gemiddelde van 24,3 km per uur. In de tussentijd hebben we ook nog 821 hoogtemeters overbrugd.