01-10-2016: Blegny, nog geen vallende bladeren

Vandaag is de "rit van de vallende bladeren" in Lombardije, de laatste wielerklassieker van het jaar, maar hier in ons Limburgs land hangen de bladeren nog volop aan de bomen. De herfst laat op zich wachten en hopelijk blijft dat nog even zo. Ook vandaag belooft het een mooie dag te worden, alhoewel het om 10 uur nog een beetje fris is. Dat is te zien aan de tenues: de meeste met armstukken en de windstopper, een enkele heeft zelfs de lange broek aan.
De C groep wordt vertegenwoordigd door Jan O. Gerard, Theo, Jo en Toos. Zij hebben Zutendaal als bestemming gekozen. De B groep vertrekt met Hub, Joep, Ruud, Chris T en gastrijder Hub D.
Routeleider Hub wilde in Blegny koffiedrinken, maar dan eens via een andere route. Over de Stationsstraat en bij het Lampenpaleis de grote weg over gaan we eens de Adsteeg omhoog en via Oensel, Schimmert, Arensgenhout naar Hulsberg. Bij de Wok (hoorde laatst dat dit een hele goeie wok is) omlaag en rechts omhoog naar Klimmen. Bij de rotonde het smalle paadje langs de rand van Klimmen richting Walem. Hier is het slechte wegdek eindelijk vervangen door een nieuwe asfaltlaag. Wat een genot om over zo'n gladde weg te rijden. Over Koulen zetten we de afdaling in naar Schin op Geul en via Schoonbron, Etenaken, Wijlre bereiken we de grote weg bij Wittem. In de krant stond te lezen dat er plannen zijn om een aftakking te maken van de Wittemer Allee ter hoogte van Cartils. Deze loopt dan langs de voetbalvelden van FC Gulpen naar de rijksweg van Gulpen. Zodoende wordt de Wittemer Allee tot aan Partij fietsvriendelijker gemaakt.
Oversteken en door Partij naar Mechelen en even verder zetten we de beklimming in van de Schweiberg. Deze heuvel hadden we al een tijdje niet meer genomen en onderweg wordt je er aan herinnerd dat dit toch wel een lange klim is. Boven rechts en even verder links en via Gieveld zetten we de afdaling van de Kleine Flap in. Langs moeder de Gans rijden we naar Remersdaal. Hier halen we een groep fietsers in die op de moutainbike fietsend opzichtig aan het zoeken zijn. Even gestopt om te vragen of we kunnen helpen, maar ze zoeken niet geasfalteerde weggetjes en daar kunnen we hun niet mee helpen. Bij de kerk in Remersdaal linksaf de klim omhoog richting rotonde boven Aubel. Vandaar nemen we de afdaling langs het slachthuis naar Aubel. Over het pleintje bij ons vaste pauzecafe rijden we omhoog naar de grote weg die langs Val Dieu loopt en steken deze weg over om met klimmen en dalen in Mortier uit te komen en vervolgen onze weg richting Blegny. Tijdens de klim voor Blegny worden de opmerkingen luider dat het nu wel tijd wordt voor koffie. Hub stelt ons gerust en wijst ons op de kerk van Blegny. "Nog een klein stukje en we zijn er". Voor het gemeentehuis van Blegny rijden we langs een geparkeerde koets met twee paarden ervoor, waaruit een bruidspaar is gestapt om hun liefde voor elkaar door de ambtenaar van de burgerlijke stand te laten registreren.
Pauze in het gebruikelijke café en omdat het zonnetje lekker schijnt besluiten we op het terras plaats te nemen. Eindelijk koffie en cola, we hebben het verdiend. Onderwerp van gesprek is natuurlijk de koets met bruidspaar en dan komen de jaren dat een ieder het met zijn eigen liefde heeft uitgehouden natuurlijk ter sprake. Dan hoor je respectabele getallen, 43 jaar, 41 jaar en 38 jaar. Laten we hopen voor het kersverse bruidspaar dat ze het ook zo lang uithouden. Om die hoop te versterken worden er witte duiven losgelaten die wild fladderend omhoog vliegen, een rondje om de kerktoren maken en vervolgens op het dak van het gemeentehuis gaan uitrusten. Geen lange afstandsvliegers. Automatisch komt het gesprek dan op de manier hoe duiven hun weg van bijvoorbeeld Barcelona naar Elsloo kunnen vinden. Magnetisme, een ingebouwde Tomtom ? Wie het weet mag het zeggen. Tijd om af te rekenen en de ober probeert in het Nederlands de bedragen te noemen. Maar verder als "drie euro quatre-vingts" komt hij niet. Even nog wat water voor onderweg gevraagd en dan worden door de kastelein de bidons uit de tapkraan met lekker koud water gevuld. We vervolgen onze rit huiswaarts richting Visé. Hub is wel grijs maar geen duif en heeft wellicht een ingebouwde Tomtom, want hij weet overal feilloos de weg te vinden en leidt ons via een lekkere aflopende weg, met vervolgens het smalle fietspad door de velden en de afdaling over het slechte wegdek bij het kerkhof, om vervolgens in het centrum van Visé uit te komen. De brug over de Maas en rechtsaf om tussen Maas en kanaal en over sluis van Ternaaien en het andere kanaal in Smeermaas te geraken. Over de brug in Smeermaas en dan linksaf om met de Maas aan onze rechterzijde in Kotem uit te komen. Over de rechte en vlakke wegen langs de kanalen en de Maas konden we flink vaart maken om onze gemiddelde snelheid een beetje te verhogen. In Kotem de brug over de Maas en zo bereikten we Elsloo. Op de Markt nam gastrijder Hub D. afscheid van ons, om met de fiets in de wagen huiswaarts te rijden. De overige vier gingen verder naar Beek waar Joep en Ruud bedankt werden voor hun gezelschap. In Neerbeek sloeg Hub af richting Brunssum en Chris reed door naar Geleen.
Hub bedankt voor weer een mooie rit, die 113 km heeft geduurd en waarbij 824 meter is geklommen en dat alles met een gemiddelde snelheid van 24,3 km per uur.