maandag 28 dec 2015: Ubach-Palenberg

Na de altijd gezellige kerstdagen, waarbij het vaak gedwongen stilzitten is en waarbij de nodige lekkere hapjes en versnaperingen worden genuttigd, is het weer goed om actief bezig te zijn. Dat vonden met mij nog 6 andere rijders van onze tourclub. Aan de kerk waren verschenen Hub, Erna, Jan O, Pe, Sjra, Lei en Chris T. Omdat Hub iets eerder thuis wilde zijn vanwege de aanwezigheid van zijn kleinzoon werd de bestemming Ubach-Palenberg. Het beloofde weer een mooie voorjaarsdag in december te worden en klokslag 10 vertrokken we. Richting Beek en Neerbeek reden we de Sweijkhuizerberg omhoog. Niet helemaal omhoog maar bij de kerk linksaf om langs het Danikerbos en door de velden in Puth te geraken. Bij de kerk langs het kerkhof en langs het voetbalveld richting Doenrade. De grote weg genomen richting Schinveld en heel snel gingen we linksaf om in Hillensberg de grens met Duitsland over te steken. De weg was voor doorgaand verkeer eigenlijk afgesloten maar dat telde niet voor ons en we konden makkelijk doorrijden. Kris, kras ging het door de velden van het Duitse grensgebied en over Wehr, Gangelt en langs het vliegveld van Teveren geraakten we al vlug in Ubach-Palenberg. Even wachten bij de gesloten overweg. Even werd iets langer en er was nog steeds geen trein te horen wat de nodige opmerkingen opleverde, zoals: "het zal wel een elektrische trein zijn" of "het zal wel zo'n handbediende lorry zijn die je in oude slapstick films van de Dikke en de Dunne ziet". Eindelijk was de trein voorbij, de klim omhoog en nog even door de hobbelige straatjes van het centrum, bekleed met klinkers en kinderkopjes, kwamen we bij de pauzeplaats voor de koffie.
Het restaurant was nog helemaal in de kerstsfeer versierd, wat bij Hub de herinnering aan de nachtmis, die hij in het klooster van Mamelis bijwoonde, naar boven haalde. Volgens hem was het een heel mooie dienst en zeker een aanrader. De kerk was goed bezet, maar niet uitverkocht. Er waren nog genoeg plaatsen vrij, dus liefhebbers van een mooie nachtmis trek je plan en ga volgend jaar eens kijken. Tevens werden ervaringen uitgewisseld over boeken die zijn gelezen. Over boeken die zeer zeker de moeite van het lezen waard zijn. Over de voorkeur van een echt boek ten opzichte van een e-reader. Een echt boek won glansrijk. De de e-reader had alleen de voorkeur op vakantie omdat je dan niet zoveel kilo's boeken hoeft mee te slepen. Het is een belezen gezelschap vandaag, wat Pe de opmerking ontlokte dat we als bezigheid naast het fietsen best een leesclubje kunnen oprichten. Dat hoofdstuk slaan we nog even over en nadat we betaald hebben gaat de tocht weer verder.
Bij Rimburg gaan we de grens met Nederland weer over en door de velden geraken we in Ubach over Worms om daar rechtsaf te slaan en weer in Duitsland te komen. Over de Tevener Heide rijden we door de bossen en belanden op een smal pad dat de grens vormt tussen Nederland en Duitsland. Het valt op dat er veel wandelaars en ook fietsers onderweg zijn om van deze mooie dag in de natuur te genieten.
Langs de voormalige mijn Hendrik en de daar nog steeds aanwezige steenberg bereiken we Brunssum om vervolgens over Schinveld in Merkelbeek te geraken. Hier draait Hub het paadje naar de Clemenskerk op om ons de daar opgetuigde kerststal te laten zien. De drie wijzen uit Oostenrijk zijn nog niet in de stal aanwezig, die komen uiteraard pas 6 januari. Het kerkje dateert uit de 10e eeuw en is onlangs nog prachtig opgeknapt. Een bezoekje aan de kerk en een rondleiding door het naastgelegen informatie-centrum is zeker de moeite waard. Vandaag is het kerkje echter gesloten, dat geldt ook voor het informatiecentrum. Door de grote ramen zie je wel een schilderijen-expositie en enkele vitrines met oude spullen die men waarschijnlijk bij de restauratie van de kerk heeft opgegraven. Lei ontmoet nog enkele oud dorpsgenoten uit Spaubeek die hier met hun hondje aan het wandelen zijn. De religieuze carrière van Lei als misdienaar in de kerk van Spaubeek kwam nog kort aan bod, maar de plicht roept en we moeten verder fietsen. Even verderop neemt Hub van ons afscheid om richting Brunssum te rijden en de rest rijdt over Douvergenhout, Klein Doenrade, Oirsbeek en Wolfhagen naar Schinnen. Even door Schinnen en langs Terborgh en Stammenderbos bereikten we Spaubeek. Verder langs de autoweg en op de brug voor Neerbeek nam Chris afscheid en reed de rest via Beek naar Elsloo en kwam een einde aan de rit.
Er was 83km afgelegd met een gemiddelde van 22,3 km per uur en er waren 489 hoogtemeters bedwongen.
Rest mij nog om iedereen een goed uiteinde van het jaar toe te wensen en voor het nieuwe jaar niets dan goeds, veel plezierige fietskilometers, maar bovenal een goede gezondheid.