Zaterdag 15 augustus

Het zag er uit alsof er veel regen zou gaan vallen en daarom viel de belangstelling waarschijnlijk tegen om vandaag een fietstocht te ondernemen. Bij de kerk waren van de Groep 1 aanwezig Ben, Piet, Toos, Gerard, en nog 2 man waarvan ik de naam niet weet en van de Groep 2 slechts 2 man Joep en Chris T.
Zoals vaker was door enkele rijders buienradar geconsulteerd en daaruit werd geconcludeerd dat het tot ongeveer 12 uur zeker droog zou blijven. Daarna naar de lucht kijken en tussen de buien door proberen te rijden. In de buurt van Elsloo blijven en niet een te lange rit maken was het credo. Groep 1 vertrok richting noorden en Joep en Chris richting zuiden. Joep had de hele week niet gefietst en wilde graag wat hoogtemeters overbruggen. Waar zullen we eens naar toe rijden was de vraag en besloten werd: " dat zien we wel tijdens het fietsen ".
Op weg naar Geverik, Ulestraten, omlaag richting Meerssen toen besloten werd om door Waterval omhoog te rijden terug naar Ulestraten en door Oensel, Schimmert de weg omlaag bij Haasdal te nemen. Bijna onderaan bij de oprit naar de autobaan naar Maastricht kwam het idee om rechtsaf de weg parallel aan die autobaan te nemen. In de Schreub heet die weg en was ons beide bekend. Maar als je die een tijdje niet gereden hebt kom je er boven gekomen weer achter dat die toch wel steil is. De afdaling richting Houthem ingezet, oppassen in de haakse bocht waar altijd kiezel en rotzooi op de weg ligt, en onder de autoweg door naar de grote weg.
Volgende klim was de Geulhemmerberg en bovenaan bij de Rijksweg links, bij de Griek rechts en door Terblijt richting Gasthuis. Langs de groeve het Rooth en de afdaling naar Cadier en Keer ingezet om met veel vaart vervolgens de beklimming van de Keunestraat te willen beginnen.
Hadden we gedacht maar daar stond een Engelse toerist met auto, sticker GB, stil midden op de weg en moesten wij ook stoppen en uit stilstand de beklimming verder nemen. Was toch iets moeilijker. Bovenaan linksaf richting Honthem, Eckelrade en St. Geertruid. Rechtsaf naar Libeek en via de beklimming van de Rondelenstraat richting Mheer. Daar werd besloten om op het terras tegenover de kerk pauze te houden en een kopje koffie te nuttigen. Lekkere koffie en een vriendelijke bediening. Tijdens de pauze kwamen ijzeren balken en de overige bezigheden ter sprake die je hebt als je, zoals ons, met vroegpensioen bent. Het viel op dat er veel fietsers onderweg waren om net als ons van het mooie Limburgse land te genieten. De pauze kwam abrupt ten einde toen om 12 uur de kerkklokken begonnen te beieren en Joep opmerkte: " ik woon naast de kerk in Beek en die klokken hoor ik al vaak genoeg, wegwezen hier."
Verder gingen we door Banholt en de Rijksweg linksaf bij Reijmerstock waar we vaart konden maken richting Margraten. Eerst linksaf door Termaar om dan de Rijksweg overstekend door Margraten in Ijzeren te komen. Naar Sibbe en dan de Sibbergribbe naar beneden door Valkenburg en de Hekerbeek omhoog, onder het spoortunneltje, rechtsaf en de Goudsberg omhoog. Een lange klim met een pittig toetje op het eind. In Walem linksaf en door Klimmen richting Hulsberg om via Aalbeek in Schimmert te geraken. Bij Genhout namen we afscheid van elkaar en Joep ging linksaf richting Beek en Chris rechtdoor naar Geleen.
Een mooie rit met de nodige klimmetjes. Nog even de cijfertjes van mijn fietscomputer:  72 km, 548 hoogtemeters en een gemiddelde snelheid van 24,3 km/uur.