Maandag 07 dec 2015: Pasen in plaats van Kerstmis

Het beloofde een mooie dag te worden en desondanks waren er maar 6 renners naar de markt in Elsloo gekomen om een maandagochtend rit te rijden. Uiteraard Hub, onze wegwijzer, Mart, Lei, Pé, Chris T en gastrijder en oud-lid Jo reden klokslag 10 richting Geverik, om via Schimmert en de Stoepert omlaag in Valkenburg te geraken. Het stadje is mooi versierd voor de kerst en de reclameborden nodigen je van harte uit om een bezoek te brengen om alvast in de kerststemming te komen. Dat kun je dan het beste 's avonds doen zodat je kunt genieten van de vele versieringen met bijbehorende lichtjes. Echt een aanrader.
Het was maandagmorgen en er brandden geen lichtjes dus zijn we maar doorgereden richting Schin op Geul, langs kasteel Schaloen. Voor de liefhebbers: het staat te koop, voor het lieve sommetje van 7.950.000,- Euro k.k. Maar dan heb je wel wat.
Iets verder draaide Hub, vlak voor "de Herbergier" rechtsaf de Luijtenstraat in, om ons te trakteren op een, voor velen, nieuwe beklimming die parallel aan de Keutenberg loopt.
Best wel pittig en je komt uit bij de boerderij waar de wegen van de Keutenberg en Dodeman zich ontmoeten (het laatste stuk is onverhard). Verder ging de route en eens niet naar Scheulder, maar linksaf door de velden richting Gulpen en genieten maar van het uitzicht. De kerk van Vijlen, de toren op het Drielandenpunt en de mast in het Aachenerwald waren heel goed te zien. Een lekkere afdaling vanaf de Ingbergracht verder kwamen we in Gulpen, even door de bebouwing en over de Rijksweg en toen onder langs de Gulpenerberg richting Partij. Onder bij de afdaling van de Gulpenerberg ging het naar rechts om over een smalle weg, de Hommerigerweg, naar Mechelen te gaan. Eventjes een klimmetje maar dan werd je beloond met een prachtig vergezicht op de omgeving. Wederom een pareltje.
In Mechelen konden we meteen genieten van het nieuwe fietspad dat is aangelegd tussen Mechelen en Epen. Dat duurde evenwel niet lang, want even verder werd de beklimming van de Schweiberg ingezet. Waarom in de naam naar 2 bergen wordt verwezen is niet duidelijk, het is echt maar een lange klim naar de Mechelse Herder die daar bovenaan is gesitueerd. Links naar Epen en onderaan rechts, om vervolgens tegenover de kraampjes waar je ijs kunt eten linksaf omhoog richting Bommerich te rijden. Alsmaar rechtdoor en we kwamen weer in Mechelen op de grote weg. Even volgen en buiten de bebouwde kom naar rechts richting Wahlwiller, de grote weg oversteken en daarna linksaf. Langs het Klauwes en weer de rijksweg over om via een smal pad in Partij te eindigen. Hier wachtte ons in de Remise een kop koffie of een cola.
De meegebrachte lunch-hapjes gingen er goed in. Verschillende campers en caravans kwamen over de tafel, waarbij de voor- en nadelen hiervan werden besproken.
Na de pauze weer onderlangs de Gulpenerberg, maar dan in tegenovergestelde richting.
Langs het zwembad Mosaqua richting Pesaken. Bij de viersprong naar rechts en op de doorgaande weg, Slenaken - Gulpen, weer naar rechts om bij "Gasthof Euverem" linksaf te slaan. Hier ging het goed omhoog en dat gaat langer door dan je verwacht. Langs de fruitplantages gaat het richting Terlinden en ook hier is het uitzicht geweldig. De buizerd die ons vorige keer verlekkerd monsterde hebben we nu niet gezien. Via Terlinden naar Banholt en door Bruisterbosch ging het naar Margraten. Bij het stoplicht de rijksweg over en even verder naar links en door Klein Welsden, Wolfshuis, Berg & Terblijt, de Geulhemmerberg omlaag, linksaf langs de Geul en voor de camping rechtsaf de weg naar Houthem volgend, kwamen we uit op de grote weg Houthem - Meerssen. Hier linksaf naar Meerssen en in het dorp rechts. Bij het huis van de ex-international Mark van B. even zwaaien en vervolgens bij de rotonde onder aan de Raarberg rechtdoor om bij de Visweg linksaf onder aan de klim naar Schietecoven uit te komen. Hier omhoog en vervolgens een rondje om het vliegveld, beter gezegd om Aviation Valley, langs de terminal en achter de BMW-dealer rechtsaf naar Kelmond. In dit dorp waren zowaar bouwactiviteiten te bespeuren. Er worden enkele nieuwe woningen gebouwd, waardoor het aantal inwoners, procentueel gezien, flink zal toenemen. Even verder links en een smalle weg, "Beekerveld", voerde ons omhoog richting Adsteeg. In een wei liep een kudde ganzen plezierig te gakken. Nog onwetend over het lot dat hen voor de Kerst wellicht te wachten staat.
De Adsteeg naar beneden en onder bij de rotonde begon het afscheid nemen. Jo ging linksaf en even verder Hub en Chris naar rechts richting Neerbeek. De overige rijders rechtdoor richting Elsloo. Zo had ieder de weg naar huis ingeslagen en kwam een einde aan deze mooie rit. Hub bedankt voor het gidsen en voor de 86 km met de bijbehorende 774 hoogtemeters. De gemiddelde snelheid was 23 km per uur.
De belofte van een mooie dag was ruimschoots uitgekomen. Het was een prachtige dag met niet teveel wind. Het zonnetje scheen en het leek wel voorjaar in plaats van begin december. De temperatuur gaf dubbele cijfers aan en de meeste rijders, in de winteruitrusting, waren te warm gekleed. De mensen die vandaag liever niet wilden meerijden hebben echt ongelijk gehad.