Zaterdag 3 oktober '15: Vise alternatief

Bij hoge uitzondering een verslag van de rit van vandaag naar Visé door de routelei(ij)der (zonder Garmin) zelf. De tocht mag vermeld worden als "Visé alternatief". We hebben nu met de wijzers van de klok meegefietst, dit in tegenstelling tot het voorjaar. We vertrokken met z'n vieren (Sjraar, Chris, Math en Hub) richting Beek om vervolgens via de gebruikelijke weg naar Meerssen te gaan. Hier zijn we links omhoog gegaan (Raarberg) en langs de "Van Bommels" richting de Geul. In Geulhem de Geulhemmerberg gezamenlijk omhoog gefietst om vervolgens via Berg en Terblijt en Het Rooth in Cadier en Keer te belanden. Op dit traject was het erg druk vanwege werkzaamheden in Bemelen en was het goed opletten geblazen. De rit ging verder via Bruisterbosch naar Banholt en vandaar naar Mheer. Daar kwam ons een hele groep fietsers tegen. We dachten dat er ergens een tocht was uitgezet, maar omdat ze geen nummers droegen, twijfelden we. Na al dat op en neer fietsen volgde een lange afdaling naar Libeek en Mesch. Toen vond de routeleider het wel genoeg en het ging vandaar weer lichtjes omhoog naar 's Gravenvoeren en Warsage (Weerst). Bij de kerk rechts, links, om de Croix Madame te beklimmen (hier overdrijf ik). Na de afdaling, rechts naar Dalhem en de beklimming naar Richelle. Hier naar rechts over het bekende geasfalteerde weggetje door het veld en de steile afdaling naar Visé. In het vertrouwde café trakteerde Sjraar vanwege zijn verjaardag: hiep, hiep hoera (bis) en deden wij "ons ding".

Na de pauze richting Hallembaye (over de twee bruggen), maar hier niet de  steile Hallembaye genomen, maar het weggetje omhoog door het bos, niet zo steil, wel zo mooi, door het veld (met mooie vergezichten) naar Hautain Saint Simeon. De grote weg overgestoken en toen naar de afdaling van Thier Xhavee (15 %!, die we een keer per jaar omhoog fietsen) om in Beurs de Jeker op te zoeken en deze (zo dacht ik) te volgen tot Kanne. Maar in tegenovergestelde richting fietsen valt ook voor deze routeleider soms tegen. In Eben-Emael nam ik de verkeerde richting en reed weer berg op, een mooie geleidelijke klim, maar slecht wegdek (had deze al jaren niet meer gefietst) naar de brug van Ternaaien. Via de nieuwe sluizen en langs het Albertkanaal naar Smeermaas, het natuurpark "de Hochterbampd" en langs de Willemsvaart om in Kotem terecht te komen. Hier haalden we Ben met zijn groep in en samen zijn we de Maas overgestoken en naar Elsloo gefietst. We zagen dat Pé met zijn camper weer terug was in zijn vertrouwde omgeving (maar waar was je vandaag om je getrainde kilometers aan ons te tonen? Of wil je het even uitstellen om des te harder toe te slaan?) Met Chris tot Geleen terug gefietst en hij vertelde me dat we meer dan 700 hoogtemeters gemaakt hebben. Na 146 km en een gemiddelde van 24 was ik in Brunssum, Het was een mooie tocht (mag ik dat zeggen, ja dat mag ik zeggen), mede dankzij mijn fietsmaten en het mooie weer.