De rit werd vorige week door de regen verhinderd, vandaag stonden 10 rijders om 09.00 uur aan de kerk.

Er was nog wat discussie dat de andere groep ook om 09.00 uur zou vertrekken naar de Laurabossen....

Uiteindelijk ging iedereen mee: Erna, Hub, Joep, Chris, Chrit, Mart, Harrie, Martin, Lei en Sjraar.

Na 10 km stonden we al stil, lekke band Chrit even voor Meerssen. Na ca 20 minuten (svp wat oefenen voor de volgende keer) gingen we weer verder. Martin had ons al verlaten. Hij zou een stukje meefietsen maar moest op tijd thuis zijn.

Via de gebruikelijke route naar Mesh. Vervolgens binnendoor via Warsage naar Dalhem richting Blegny. Op de klimmetjes werd het tempo gedrukt zodat iedereen kon volgen. Achter Blegny besloten Lei en Sjraar ons te verlaten en huiswaarts te keren. We gingen met zijn zevenen verder. Hub had weer een verrassend weggetje in petto met mooie vergezichten (ben al vaak naar Banneux gefietst, echter deze weg kende ik nog niet). We kwamen weer netjes op de weg naar Bolland. Verder via de gebruikelijke route naar Banneux. De klim was afgesloten, markt in Fraipont. De Gendarmes hielden ons niet tegen dus we vervolgende onze weg naar boven naar Fraipont en Banneux. De drukte in Fraipont viel nog mee en rijdend naar boven konden we ons vergapen aan de oldtimers; Ferrari, Porsches, Mg's, Opel kapitein, alfa romeo's, maar ook mini's en dafjes. Mooi als groep naar boven gereden. Na de kaarsjes en de bidon gevuld te hebben met het gezegende water gingen we naar onze gebruikelijke pauze plaats. Daar was het wat druk. Uiteindelijk zelf maar even de kelner achter de tap de bestelling doorgegeven. Onder de pauze veel thema's. Heb ze niet kunnen onthouden, dus niets opwindends... Terugweg via Soiron, Xhendelesse, Herve, Thimister, La Clouse. Met wat teamwork werd bleef het peloton gesloten. Afstand Elsloo - Banneux - Elsloo 134 km. Van onze verslaggever ter plaatse, Harrie.

 

En hoe Chris T het heeft beleefd:

Het beloofde een mooie dag te worden en de bestemming van vandaag was een uitdaging. Dat was voor de deelnemers aan deze rit reden genoeg om een uurtje eerder dan gebruikelijk bij de kerk te verzamelen. De door de weersomstandigheden afgelaste rit van verleden week werd vandaag ingehaald en Banneux was de bestemming. Om negen uur vertrokken 10 rijders richting de Belgische bedevaartplaats. Onder leiding van Hub gingen we op weg richting Beek en Erna, Martin, Harrie, Lei, Sjra, Mart C, Joep, Chris B en Chris T klikten de schoenen in de pedalen en reden met hem mee. Via Geverik en Ulestraten omlaag richting Meerssen toen een hartgrondige vloek, eigenlijk niet gepast gezien onze bestemming, de stilte van deze ochtend doorbrak. Een lekke achterband van Chris T was de oorzaak. Met vereende krachten werd het bandje vervangen en verder ging het. Martin was inmiddels alleen verder gegaan omdat hij eerder thuis wilde zijn. Langs de bekende wegen via Amby, Gronsveld en Rijckholt naar Mesch, om daar tussen de tonnen de grens over te steken. Vervolgens via 's Gravenvoeren, Warsage, Bombaye, Blegny naar Bolland. Daar namen Lei en Sjra afscheid van ons omdat ze, volgens eigen zeggen, te weinig kilometers in de benen hadden om de hele rit uit te kunnen rijden. Verder gingen we en hier week Hub af van de doorgaande weg om via een kleine omleiding toch weer op de gebruikelijke route terug te komen. Deze omleiding via een smalle weg leverde een spectaculair uitzicht op het lager gelegen dal. Beslist de moeite waard en goed voor twee ansichtkaarten.
Door Melen, Soumagne, Fecher, Xhendelesse en Olne kwamen we in Nessouvaux waar we de lange klim inzetten richting Banneux. De weg was daar eigenlijk afgesloten met een hekwerk en door middel van borden werden we gewaarschuwd dat de weg versperd zou zijn. Toch doorgereden en halverwege de klim was in een dorpje een meeting voor oldtimers, een open dag voor oudere auto's. Langs de weg stonden vele oldtimers geparkeerd waaronder enkele fraaie exemplaren zoals een Ferrari, Porsche en Lamborghini. Omdat het nog vroeg in de morgen was, waren er nog niet veel toeschouwers en konden we vrij ongestoord doorrijden. Er kwamen ons veel oldtimers tegemoet en vooral Harrie kon zich uitleven door hardop de automerken te benoemen. Even was er discussie of er een DAF of een Alfa Romeo ons tegemoet kwam gescheurd. Harrie was er echter zeker van dat het een DAF was, discussie gesloten.
Uiteindelijk de lange klim gegroepeerd volbracht. Bij de kapel van Banneux werd door de meesten van ons een of meerdere kaarsjes aangestoken, waarbij ieder in stilte een tijdje stilstond met zijn eigen gedachten en intenties. Daarna werden de bidons gevuld met gezegend water, waarbij Chris T de banden van de fiets ook maar even besprenkelde. Wie weet helpt dat tegen lekke banden. Voor de koffie naar het gebruikelijke café, waar de garçon lang op zich liet wachten en Harrie uiteindelijk in zijn beste Frans de bestelling zelf ging halen. Wat kwam ter sprake aan tafel ? Natuurlijk de tweedaagse tocht naar Brabant, of de afwezige Wim J. de Stelvio had bedwongen (PS Wim gaat pas komend weekend), dat Pé voortreffelijk had gefietst van de Vogezen naar Limburg, de Marmot van Harrie toen hij tien kilo lichter was, autopech op vakantie en fietsen in de hitte met de vraag hoeveel procent vocht het menselijk lichaam bevat. Gespreksstof te over maar er moet ook weer naar huis gefietst worden, dus hoe gezellig het ook was we moesten weer op weg.
Besloten werd om een andere afdaling te nemen om de oldtimers te vermijden en kwamen we toch weer in Nessouvaux en via Soiron, Wegimont, Herve en over een gedeelte van een voormalige spoorlijn de Ravel Ligne 38 belandden we in Thimister. Verder ging het richting Aubel waar Hub ons de beklimming van La Clouse liet beleven. Wat een plezier.
Toen hadden we de meeste beklimmingen gehad en in een flink tempo ging het huiswaarts langs Henri Chapelle, door Hagelstein en via de Plank, Hoogcruts, Reijmerstock en Termaar naar Margraten. Verder door Ijzeren, Sibbe en Valkenburg en als laatste klim de Stoepert omhoog.
In Schimmert werd afscheid genomen van Erna, Mart C. en Chris B. die via Oensel naar huis reden. De rest reed richting Spaubeek waar Harrie en Joep bedankten voor de rit en het gezelschap en door Genhout huiswaarts reden. Hub en Chris T. reden verder richting Geleen, waar Hub afsloeg richting Brunssum.

Hub bedankt voor de mooie tocht en de goede begeleiding. Hierbij wordt opgemerkt dat het motto van Tourclub Elsloo: "SAMEN UIT, SAMEN THUIS" door alle rijders in ere werd gehouden en er goed rekening met elkaar werd gehouden.