27-07-2014: Petit Halembaye en Blegny

Mooie groep aan de kerk, 9 mannen sterk: Martin, Frans T, Frans J, Harrie V, Rene, Tim, Cyriel, Wil en Henk. Iedereen had zich voorbereid op de 18-cols tocht, sávonds een paar glazen bier minder, op tijd naar bed, schietgebedjes geoefend. We besluiten om vandaag en paar cols links te laten liggen. We gaan de Petit Halembaye opzoeken, en nog een paar colletjes. We beginnen met een afdaling door de Jurgenstraat over de brug bij de Dikke Stein, links naar oud Geulle en weer terug over het kanaal naar downtown Geulle, onder spoor door en rechts Moorveld (col 1)op. Boven verzamelen en door naar Schietecoven - Gronsveld ... hier onder de snelweg door over industrieterrein en langs spoor naar Oost Maerland. Een grote stap en we gaan bij Moelingen de Maas over en aan de voet van de Halembaye gaan we linksaf richting Haccourt. Net voor het kruispunt een B-weggetje rechtsaf, bordjes 407 de Petit Halembaye (col 2) op, een voor velen onbekende klim, voor een groot deel 10-12%. Boven staan Martin & co te wachten bij een idylische boerenhoeve, en Martin had een lekke band. Snel was natuurlijk Frans T ter plekke, en de rest kon een kijkje nemen bij een van de bijgebouwen van de boerenhoeve, een overdekte caravanstalling moet het ooit geweest zijn. Maar of de caravan was te groot, of de overkapping te klein, of er was de laatste 25 jaar niks meer aan gedaan. We rukten ons los van het vredige tafereel en omlaag naar weer Haccourt en door naar het zuiden door een industriegebied, niet mooi maar het schiet op. Bij Argenteau het Albert kanaal en de Meuse over en de klim naar Richelle (col 3), waar we halverwege rechts aanhouden en via lang vals plat komen we in St. Remie. Hier steken we door naar Blegny, ook weer omhoog (col 4). Ik zit met moeite in het wiel van de herboren Wil, en weet nu hoe Mollema zich voelt, zich vastbijten in het achterwiel van de voorganger. In Blegny genieten we van de koffie en cola. Natuurlijk het tenue wat ons bezighoud, Wil heeft zich een Dogma besteld (waar ... of niet waar) maar wacht effe met de kleur tot .... En de voorbereiding van de Betuwe tocht komend weekend. Retour via de kortste route, afdalend naar Dalhem, over de kinderkopjes langs de kerk omlaag, en in gestrekte draf zijn we voor half een weer in Elsloo, na 90 km'rs en 650 hoogte mtrs.

Let op: komende vrijdag en zaterdag 1 en 2 augustus zijn een aantal mannen incl. routeleiders naar de Betuwe met de club. De zondagrit gaat natuurlijk gewoon door. Kijk effe vooraf welke route opstaat.

ODS-Classic: Harrie heeft een team ingeschreven waar leden van de tourclub die bij DSM/SABIC/.... werken of pensionado zijn, zich aan toe kunnen voegen. Geef het door aan Harrie V: tourclubelsloo@gmail.com.

Frans en Martin aan het werk                                             De caravanstalling (een ouwe Bergland)