25-06-2014: Kleine Flap

Woensdagavond 25 juni 2014
Schitterend weer en 6 fietsers aan de start, 5 mannen en 1 vrouw: Francine, Rene, Martin, Joep, Silvio en Frans J.
Drie van hen hadden zich in een oranje tenue gehesen, dus de geur van winnen en snelheid hing al in de lucht!
Maar allereerst moest toch nog een vraag beantwoord worden: waarom verzamelen we nog steeds op een relatief gevaarlijke plek: de Sabic parkeerplaats, terwijl niemand van Sabic rechtstreeks vanaf deze startplaats meer vertrekt. Voor de meesten van ons steeds 2 gevaarlijke rotondes 2 keer nemen om op deze verzamelplaats te geraken. Voorstel is dan ook om voortaan gewoon bij de kerk in Elsloo te vertrekken.  
De routeleiders ontbraken, maar de richting was duidelijk: de Kleine Flap stond op het menu, maar dan via een omweg. 
De kopmannen Rene en Martin hadden er duidelijk zin in en vanaf de eerste tred ging het in rap tempo, via de brug Elsloo, richting Oud Geulle, Bunde, Weert naar Meerssen en vandaar richting Amby naar Mesch. Via St. Maartensvoeren en St. Pietersvoeren richting Veurs. De gemeten gemiddelde snelheid (Garmin) was inmiddels opgelopen tot 30.4 km per uur! 
Na een stevig stukje vals plat richting de 1e klim nabij Veurs werd even teruggegaan  in snelheid om iedereen weer een beetje op adem te laten komen en om stoom af te blazen! Vervolgens richting Teuven de Kleine Flap op. Nog steeds een klimmetje met een slecht wegdek van de 1e categorie!
Via Heijenraath, de Schweiberg af, richting Wittem en Valkenburg, waarna de gebruikelijke route terug naar Elsloo. 
Nog steeds lag de gemiddelde snelheid hoger dan normaal: rond de 28,4 km. Joep die verrast werd door deze snelheid kon tot zijn eigen verrassing goed volgen, ook bergop! Ook Francine, met nog  de nodige km-ers (165km) in de benen van de Drei-lander-tocht fietste zelfs af en toe op kop! Deze keer hebben wij het snelheidsrecord verbroken. Bij aankomst in Elsloo lag het gemiddelde nl. op 28,8 km (Garmin) bij een afstand van net geen 80 km!

Prima prestatie van dit groepje!
Maar nog belangrijker is dat het ook leuk fietsen moet blijven voor degenen die iets minder goed meekunnen: dus afhankelijk van de deelnemers zal vooraf goed afgesproken moeten worden dat de hoogst te behalen snelheid wel aangepast wordt aan de "zwakste schakel".