07-07-2012: Banneux maanlandschap

Huub was weer terug van vakantie, een mail naar de leden en weer 9 man aan de kerk voor een mooie tocht naar Banneux (Hub, Martin, Sjraar, Mart, Joep, Wil, Tine, Pe en Henk). Hub leidde ons via Meerssen (bij een plotselinge remactie vanwege een brommertje van rechts, belande Joep in een "netelige situatie" in de berm), Mesh, Gravenvoeren naar Warsage, oversteken van de weg naar Val Dieu, omhoog - Wadeleux, Charneux, Battice, linksaf rotonde, afslag Soumagne, meteen rechtsaf naar Jose, Xendelesse, Soiron (lekke band van Hub, reparatie onder een grote eikeboom, en in droogte genoten van de enige regenbui van de dag), Nessonvaux, en de mooie klim via Trasenster naar pauzeplaats Banneux. Natuurlijk eerst een moment van bezinning en gedachten aan clubleden en anderen die een steuntje van "boven" kunnen gebruiken. Bij de eerste cafe werden we "weggejaagd" omdat ze de voortent gingen slopen. Uitgeweken naar een mooi terras, met een tractatie van de jarige Pe. Retour via de lange afdaling naar Basse Fraipont waar we bij het passeren van een tunneltje onder spoor een gil van Tine meenden te horen.Terug en voor het tunneltje stond Tine met een los zadel in d'r hand. De zadelbout was afgebroken, wat nu ... gelukkig had Martin een lange M5 bout voor dit soort gevallen bij zich en met vereende krachten was het zadel weer provisorisch gerepareerd. Onderweg nog een paar keer moeten stoppen om de moer nog eens vast te draaien. Via een mooie route over Trooz, rue de Foret, Olne, Soumange, Mischeroux en Blegny naar Dalhem, omhoog en omlaag naar Vise (henk moest effe nog energie kwijt op een grindpaadje) en langs het kanaal weer naar huis. Nog wel in Smeermaas in een fietszaak het zadel van Tine in orde gemaakt. Een mooie tocht, 140 km'trs. Volgende week om half negen verzamelen voor een lange rit naar Hockhay.