Invasie uit Elsloo

Nu de zomerperiode van het fietsseizoen op zijn einde loopt lijkt het alsof iedereen nog even flink wat kilometers wil maken alvorens de winter in te gaan. Vergelijk het met dieren die nu een flinke speklaag gaan opbouwen om de winter goed door te komen. Wij proberen, nu het weer nog goed is, zoveel mogelijk op de fiets te zitten, want er komen heus nog wel mindere tijden, waarin we ons racekarretje niet kunnen uitlaten met alle gevolgen van dien. Hoe anders is het te verklaren dat er vandaag 15 TC Elsloo-leden aan de kerk verzameld stonden. En dan tellen we Henk er nog niet bij die ons met zijn gewone fiets en dito kleding kwam uitzwaaien. Na overleg tussen Jan en Ben trok een lange stoet de brug over met als doel, Peer. Achter dit koppel, Harry, Jean, Tine, Giel, Chrit, Toos, Wim S, Erna, Bert, Theo, Sjraar, Wim J en een gastrijder via Theo. Jammer dat Bert zich op de brug al niet lekker voelde en Wim S heel sociaal aanbood hem terug naar huis te vergezellen. Contacten tijdens de pauze gaven aan dat hij goed was aangekomen, zich beter voelde en Wim een solorit kon maken. Wij troffen hem bij terugkomst bij de Dikke Stein. Wim, een dikke pluim voor jouw handelen !  Peer staat natuurlijk bekend als een vlakke rit, getuige de luttele 263 hoogtemeters, die na afloop op de Garmin staan. En die leg je ook nog eens verspreid over het hele parcours af. De een zittend op en de ander uit het zadel. Als je die 263 aan elkaar plakt dan heb je iets meer dan vier keer de Slingerberg. Dat zijn telkens 60 hm. De vraag is wat je liever doet. Maar nu even terug naar de rit van vandaag. Omdat zo’n rit in stukken te verdelen is, doen we dat ook met het verslag. Wat is onderweg opgevallen ? Wie niet genoten heeft van het mooie parcours, heeft alleen maar naar asfalt gekeken of naar het achterwiel van zijn of haar voorganger. De Belgische auto’s lieten zich vandaag weer van hun beste kant zien. Overal stoppen voor ons, ook al reed er een hele rits achteraan. Daarom kregen ze van ons dan ook een flinke duim of opgestoken hand. Ook voor ons veiligheid voorop. Bij een scherpe, onoverzichtelijk bocht in het bos vroeg Jan aan mij: “Neem jij als eerste de bocht of ik ?”  Tine moest onze gastrijder even flink toespreken toen die achterbleef, door haar naar voren werd geduwd, dit waarschijnlijk niet direct op prijs stelde en in de remmen kneep. Dat hielp, want toen Jan hetzelfde deed bij een klimmetje kwam er geen enkel commentaar. Je moet even wennen aan onze goed bedoelde hulp in de groep. Meestal probeer je vóór de pauze de meeste kilometers te maken. Vandaag niet, 43 ervoor en 57 erna. Er werd afwisselend kopwerk gedaan, met Jan en Ben wel als dirigenten op de tweede rij. In Peer zien ze ons graag komen, omdat we met een grote groep zijn, voldoende verteren, alles netjes achterlaten en absoluut niet luidruchtig zijn. Daarom mogen we ook apart afrekenen en maakt het de baas niet uit of we gepast of met groot geld betalen. Hier kan dat, op vele plaatsen al niet meer. Wat wel opvalt is dat de uitbater  nog steeds denkt dat we uit Geleen komen. Is het voor iedereen zo’n heerlijke geur als je langs de brouwerij van Opitter rijdt. Dan heb je de neiging om wat in te houden, in de remmen te knijpen en een pilsje……Maar jammer dan, want in de reglementen van de TC Elsloo staat misschien dat we geen alcohol tot ons nemen tijdens de uitoefening van onze hobby. Ook al zijn de meesten ruimschoots de 18 gepasseerd. Nu we het toch over bedrijven hebben. Wie is het volgende opgevallen ? In Peer kun je twee soorten meubilair kopen. Bij Heylen klassiek en modern in een grote toonzaal en even verder rechtsaf staat een bord met “meubelen van steigerhout” bij een kleine boerenwoning annex werkplaats. Keuze dus genoeg. Nog eentje tot slot. De auto’s onderweg kunnen we natuurlijk niet inhalen, maar het doet toch wel deugd als je langs de Zuid-Willemsvaart rijdend een op volle kracht varend groot vrachtschip in een mum van tijd je achterwiel laat zien. Vandaag wat minder gefietst in dit verslag ofschoon de werkelijkheid er anders uitzag, want 100 km, met 263 hm en 23 gemiddeld mag er best wezen. Nu reeds uitkijken naar datgene wat we de volgende rit voor de wielen krijgen.  

De route: https://connect.garmin.com/modern/activity/3008881269