Vogezen 2010

Na de gebruikelijk vergaderingen, konden op 25 juni jl. de fietsen weer worden ingeleverd voor de driedaagse bij een van de commissieleden. Dit jaar viel de beurt aan Wiel, omdat Ronald uiteindelijk door ziekte verstek moest laten gaan.

Wat bezielt mannen, als vrouwlief zich nog zeker twee keer in bed omdraait, om rond 06.00 uur op te staan, vervolgens 51/2 uur in de bus te gaan zitten, op de fiets te stappen om dan 3 dagen af te zien in en rond Gérardmer. Is dit depassie voor de sport of weten de deelnemers dat er iets speciaals gaat gebeuren?

Dit jaar hadden we een deelnemersveld van 14 personen (toename van 100% t.o.v. 2009),

helaas werd dit door ziekte van Ronald en een val van Henk, teruggebracht tot 12 deelnemers.

Toch een mooi aantal, met grote verschillen in kwaliteit (echte kopmannen, klimgeiten, volgers en stoempers), maar niet in fietsbeleving.

Ook dit jaar verliep de reis, met het gesponsorde busje van de Fa. Bogman als kopman en drie privé-auto's als volgers, onder prachtige zomerse omstandigheden. In Luik vond de bekende surplace plaats door wegwerkzaamheden en door miscommunicatie tussen ploegleider en knechten (o.a. Pé) was er een extra bevoorrading van caffee longe rond punt 9 van de ANWBrouteplanner. Volgend jaar toch maar oortjes gebruiken! Ondanks alle hindernissen waren we netjes op tijd (12.45 uur) en konden we ons gaan opmaken voor een mooi weekend. Iedereen was fit, had goed getraind en het weer werkte ook mee.

 

Dag 1: Route Col de la Schlucht; 50 kilometer.

De start op vrijdag, zonder tenueverplichting, is niet veelbelovend. Al na 1 km krijgt Mart Janssen de eerste platte band op een stuk opgebroken weg, maar uiteindelijk blijft het hierbij! De rit heeft de opzet om de nieuwelingen te laten wennen aan de omgeving, met als afsluiting de dagelijkse klim van 1,5 kilometer naar het appartement op 600 meter hoogte. Het bekende toetje waarbij steeds een wedstrijd wordt uitgevochten voor de bolletjestrui. Na een heerlijke douche en een goed verzorgd diner, werd de avond gevuld met uitrusten en het kijken naar de op dat moment gespeelde WK-wedstrijden. Wat Pétoen nog niet wist, was dat er die nacht op zijn kamer nog een wedstrijd (snurken) werd gespeeld tussen Rien en Joep!

 

Dag 2: Route Col de la Schlucht, Petit Ballon en Platserwaze ; 115 kilometer.

Ondergetekende heeft vandaag een "Col de Libelloup a pied" op het programma staan bij uitzonderlijke warme temperatuur. Mooie bosrijke omgeving met veel verlaten vacantiehuisjes. Aankomst laatste Col de Libelloup: Theo, Ger, Wil, Pé, Harrie en de rest

De gebruikelijke Koninginnerit, in ons nieuw clubtenue, met in de ochtend de Col de la Schlucht; stop in Münster (jammer genoeg zonder eten); namiddag de Petit Ballon via de steile route; de Platzerwasel (kuitenbijter) en retour via de "Route des Cretes".Als begeleider in de volgauto heb ik met name op deze tweede dag, in de beklimming van de Platzerwasel, na de Col de la Schlucht en de Petit Ballon, kunnen zien wat afzien is. Met prachtige vergezichten zie je de mannen zwoegen, maar eenmaal op de top zie je ze ook weer opbloeien. Die tweede dag was zeer zwaar en wat werd er geleden. Sommigen leden zoveel

dat de aanwezigheid van de bezemwagen tijdelijk uitkomst bood.

 

Dag 3: Route Col de Lousbach; 45 km.

Deze dag, in oud clubtenue, staat in het teken van op tijd vertrekken en lekker ontspannen rijden. Voor Joanne van de Krol (de gastvrouw). Nadat iedereen was gedouchet en Daniel Griffioen een overheerlijke pasta had uitgeserveerd, kon om 13.00 uur de terugreis worden

aanvaard en werden we door Sjraar voorzien van informatie over het NK-Wielrennen (Terpstra) en WK-Voetbal (Duitsland-Engeland).

Omdat we tijdig waren vertrokken, waren we rond 18.30 uur thuis. Tot slot. Na een zeer geslaagd weekend, in een prachtige omgeving met perfecte verzorging, wil de Commissie Buitenlandse Tochten alle betrokkenen danken voor de goede en sportieve samenwerking.

Inmiddels heeft de Commissie van diverse deelnemers mails mogen ontvangen met eerste reacties en suggesties die uiteraard mee worden genomen in de evaluatie van de "Vogezen-tocht 2010".