Grote ronde Partij

Het beloofde vandaag een droge dag te worden met weinig wind. Dat mag ook wel eens. We hebben de laatste tijd meerdere dagen beleefd dat het stevig waaide. En voor het gevoel had je dan meestal tegenwind. De thermometer bij voormalig Budé aan de Stationsstraat gaf als waardering al een mooie 10 aan. Dat beloofde veel goeds.
Hub, onze vaste routeleider, had zich vandaag afgemeld en daarom had Lei een route uitgezocht die ons naar pauzeplaats Partij zou brengen. Pé en Joep op kop en in hun kielzog vertrokken Lei, Mart, Erna, Rien, Frans P en Chris en reden via Catsop en door het Sickendael naar het Lampenpaleis in Beek. Er kwamen ons veel fietsers tegemoet met startnummers aan het stuur en dan weet je het al: er is een toertocht aan de gang. De vele gele pijlen aan lantaarnpalen en verkeersborden kwamen wij gedurende onze hele rit overal tegen. Het bleek dat vandaag de Steven Rooks Challenge werd verreden. Een uitdagende tocht van 150 km met zo'n 2500 hoogtemeters. Als je die gereden hebt dan weet je wat je gedaan hebt. Wij doen het vandaag iets rustiger en steken de Maastrichterlaan over en rijden door Geverik en Ulestraten om onder aan de afdaling linksaf te slaan naar Waterval. De klim omhoog en door Oensel verder naar Schimmert en Aalbeek. Even de grote weg volgen richting Nuth en dan rechtsaf langs manege de Blauwe Sjtein en belanden na een lekkere afdaling in Wijnandsrade. Bij het kasteel naar rechts en door Swier, Weustenrade en langs kasteel Rivieren draaien we rechtsaf naar Voerendaal. We blijven deze weg volgen, altijd rechtdoor, en na even gewacht te hebben bij het stoplicht steken we in Kunrade de Valkenburgerweg over en beginnen aan de klim naar Ubachsberg. Tot onze verrassing is de weg opnieuw geasfalteerd inclusief het fietspad. De klim loopt makkelijker dan over het eerdere "hoebel de knoebel" fietspad.
Een flinke verbetering. Bijna boven is het plotseling stoppen. Pé heeft pech aan de fiets. Een gebroken spaak met als gevolg een slag in het wiel en daardoor een aanlopend wiel.
Pé besluit rustig naar huis te fietsen en draait om. We wensen hem een behouden rit huiswaarts en vervolgen onze weg. (Later krijgen we een appje dat het naar huis fietsen toch niet goed ging en hij zich heeft laten ophalen.)
In Ubachsberg draaien we rechtsaf en door Colmont rijden we naar de Fromberg. Langs de wijnranken van Wijngoed Fromberg dalen we af en genieten van het prachtige panorama aan onze linkerkant. We slaan halverwege rechtsaf om tussen de vakwerkboerderijen van Etenaken de Rijksweg te bereiken. We gaan linksaf en rijden door Wijlre en verder over de Wittemer Allee. Bij Cartils zijn veel bomen gerooid, waarschijnlijk als voorbereiding op het aanleggen van het veelbesproken fietspad dat hier zal komen. Langs het klooster van Wittem komen we bij de pauzeplek in Partij.
Koffie en cola zijn snel opgediend en de meegebrachte krentenbollen e.d. worden met smaak verorberd. Wat wordt besproken ? De duim van Rien die tussen de autodeur had gezeten en weer goed genezen was. Zo kwamen we op allerlei enge ziektes die links en rechts in de kennissenkring voorkomen en die je maar beter niet kunt krijgen. Dan kom je bijna automatisch op het tijdstip waarop het minder wordt met fietsen en je beter een stapje terug moet doen. En daar vloeit dan weer de snelheid uit waarmee gefietst wordt en die voor de een te snel is en voor de ander te langzaam. Die discussie wordt al jaren gevoerd weet Lei te melden en rekening met elkaar houden is dan de oplossing.
Tijd om af te rekenen en de terugweg te beginnen. We rijden richting Gulpenerberg en slaan aan de voet hiervan rechtsaf om onderlangs naar Gulpen te rijden. Langs het zwembad gaan we naar Pesaken. Hier rechts en in Euverem weer rechts om bij camping Osebos de klim naar Reijmerstok te nemen. Een loper, zoals ze dat noemen, die nergens echt steil wordt. Vlotjes bereiken we het dorp en rijden verder door Banholt en Mheer. In Mheer linksaf de Rondelenstraat naar beneden en via Libeek en Moerslag dalen we de Heiweg af en komen in Mesch. Daar nemen we de gebruikelijke weg richting Elsloo.
Door Rijckholt, Gronsveld en langs de molen komen we in Heer en verder door Scharn en Amby draaien we rechtsaf naar Rothem. Het klimmetje hier mondt onverwacht uit in een sprintje bergop en levert Frans wat extra punten op voor het bergklassement. In Rothem links en meteen rechts om over de twee overwegen in Weert uit te komen.
Verder gaan we door Bunde en over het nieuwe fietspad naar Geulle en zo verder langs het kanaal naar Elsloo. Daar scheiden de wegen en nemen we afscheid van elkaar. Een complimentje voor Rien, die goed kon meerijden na alleen maar spinnen in de winter.
Een mooie rit met af en toe een lekker schijnend zonnetje. Je kunt deze rit gerust met de 10 van Budé waarderen.

Hier de route     https://www.strava.com/activities/962703302/segments/23563510079