28-01-2018: Rousen met de MTB

De tweede MTB rit van Tourclub Elsloo, het begin van een mooie traditie? De vorige was in goede aarde gevallen (modder en sneeuw), dus iedereen gretig voor een nieuwe uitdaging: Martin, Francien, Frans J en T, Silvio, Piet en Henk.

Henk had zich een route ingeprent. De aanloop naar Beek was over het Sieckendaal, de spieren opwarmen. In Beek, bij de Mariakapel aan de Molenweg verlaten we het asfalt, komen langs het scouting gebouw en dalen over asfalt af naar Kelmond. Bij de betonfabriek steken we over, binnendoor naar Schimmert, en zitten binnen een mum van tijd onder de pratsj (mengsel van regenwater en leem/loss). Verder afwisselend kot asfalt, paadjes over plateau en door holle wegen wisselen elkaar af. Vaak is het ploegen door de diepe sporen, stevige beklimmingen, snelle afdalingen. Je moet de kop er bij houden. Onder klimmen knijpt Martin in de remmen, problemen met het schakel apparaat, en dat kun je op de MTB niet hebben. Jammer, hoop dat het mechanische euvel snel verholpen wordt, de uitgedunde groep gaat verder. We steken bij Walem over en staan plots bij de Kluis boven op de Sjaasberg, een stil plekje in deze roerige wereld. Omlaag, single tracks boven langs het spoor, eroverheen en komen langs het wondermooie kasteel Schaloen (staat te koop, voor luttele 6 miljoen). We steken weer over, en een lange klim langs het Gerendal omhoog naar pauzeplaats Sibbe.

Wielercafe 'Aan de Kirk' is half elf al open. Effe voor de zekerheid navragen, en gelukkig, we kunnen met ons moddergroepje een plekje zoeken bij de verwarming. Er gaat van alles over de tafel, natuurlijk ook de WK veldrijden.

Terug via Vilt. Bovenop de Cauberg waren ze al bezig met plaatsen hekwerk voor de WK veldrijden volgende week. Mooie snelle afdaling naar de Geul, links erlangs naar de voet van de Brakkeberg, in Houthem onder de snelweg door, de zoveelste klim, en modderige glibberige afdaling door holle weg, uitkomend op de kop van de Kleverberg, met rechts in de bosrand een kleine verborgen joodse begraafplaats. Vanaf hier blijven we op de verharde weg, kunnen de kleren drogen. In Schimmert gaan Piet, Francien en Silvio hun eigen weg, en na 43 km - 500 hm en gem 18 km/u met een voldaan gevoel weer weer thuis in Elsloo. Fiets afspuiten, de inmiddels droge modderspetters van de kleren borstelen, douchen, spulleboel in de wasmachine en weer klaar voor de rest van de zondagmiddag.

En hier de route: https://connect.garmin.com/modern/activity/2462925538

E9FAB1A5-C34B-47CD-99DF-9936DEC0FEEF.jpg   FullSizeRender.jpg  FDC3A5C6-9C0B-48B8-BB5A-24E5D384CE36.jpg